Seurakunnan jäsentilastoa vuodelta 2020

Seurakunnan jäsentilastoa vuodelta 1952

31.12.2020 seurakuntalaisia oli 11 666. Orimattilalaisista n 73,5% on kirkon jäseniä - kiitos sinulle, yhteisömme jäsen, yhteisön rakentamisesta omalla tavallasi! Jäsenkehitys etenee tuttua latua: kuolleita, seurakunnasta pois muuttaneita ja kirkosta eronneita yhteensä on joka vuosi enemmän kuin kastettuja, seurakuntaan muuttaneita ja kirkkoon liittyneitä yhteensä. Kyse ei siis ole vain aikuisina kirkkoon liittyneiden tai siitä eronneiden määristä. On kuitenkin tärkeää huomata, että Orimattilassa kirkkoonkuulumisprosentti on edelleen reilusti suurempi kuin koko maassa keskimäärin (67,6), ero nyt liki kuusi prosenttiyksikköä.

Pikkuvauvoja kastettiin 89 ja näiden lisäksi 13 vuonna 2020 syntynyttä, jotka vanhemmat olivat ensin kirjanneet väestörekisteriin. Yhteensä kirkkoon liittyneitä oli 74. 528 ihmistä muutti seurakunnan jäseneksi vuoden aikana. Seurakunnan jäsenistä kuoli vuoden aikana 174, kirkosta erosi 149 ja paikkakunnalta muuton takia lähti 589.

Ajat muuttuvat ja kirkon jäsenyyden merkitys niiden mukana. Mikä on tärkeää? Seurakunnan itseymmärrys tai olemus ei ole riippuvainen jäsenmäärästä eikä euroista. Entisaikojan haikailun sijaan on olennaisempaa miettiä, kuinka eletään ja toimitaan seurakuntana nykyisessä tilanteessa.

Kuvassa Orimattilan seurakunnan tilastoa vuodelta 1952. Teksti on julkaistu Orimattilan seurakuntalehdessä tammikuussa 1953.

2021-02-04 09:51:00.0