Rukoushuoneen historiaa

Rukoushuoneessa näkyy pala evankelisen herätysliikkeen historiaa. Rukoushuone on rakennettu vuonna 1934. Varojen keruu käynnistyi hartaustilaisuudessa jo vuonna 1913. Rakentaminen toteutettiin vasta maalarimestari Edvart ja Sandra Nurmisen muutettua Helsingistä kotikyläänsä. Rukoushuoneen vihki 5.8.1934 Orimattilan kirkkoherra Sakari Loimaranta avustajanaan Evankeliumiyhdistyksen johtaja K.V.Tamminen.

Rukoushuone oli Evankeliumiyhdistyksen omistuksessa vuoteen 1980, jolloin se myytiin Orimattilan seurakunnalle. Toiminnasta ja talon ylläpidosta vastasi kyläläisistä koostuva johtokunta. Evankeliumiyhdistyksen piirisihteeri oli mukana vuosikokouksessa.

Rukoushuone oli alusta alkaen seurakunnan, monien järjestöjen ja herätysliikkeiden käytössä. Rukoushuoneella toimi oma kuoro, ompeluseura, pyhäkoulu, tyttö- ja poikakerho. Sota-aikana se oli Lapin evakkojen käytössä ja sodan jälkeen koulun luokkatilana. Monet kylän lapset kastettiin rukoushuoneen juhlien yhteydessä.

Rukoushuoneella vierailivat monet valtakunnan tunnetut puhujat ja lähetyssaarnaajat. Raamattupäivät, äitienpäiväjuhla, ristinjuhla ja rukoushuoneen vuosijuhla vakiinnuttivat paikkansa jo alkuvaiheesta alkaen. Ensimmäiset neljäkymmentä vuotta olivat vilkasta toiminnan aikaa.

Vuodesta 1992 alkaen rukoushuonetta on kunnostettu ja ylläpidetty talkoilla kyläläisten voimin ja seurakunnan varojen turvin. Seurakunnassa on vuodesta 1995 toiminut Heinämaan piirineuvosto, joka aktiivisesti hoitaa Rukoushuoneen asioita. Vuonna 2000 suoritettiin ulkovuorauksen uusinta ja kuistin muutostyö. Urakoitsijana toimi kylän yrittäjä ja puutavara saatiin kylän lahjana. Piispa Eero Huovinen vieraili rukoushuoneella kiitosjuhlassa "isänsä jalanjäljissä" vuonna 2002. Samalla siunattiin käyttöön Heinämaan Pitsinkutojien ja kylän järjstöjen lahjat: mm. kastemekko ja kastemalja.

Rukoushuoneella järjestetään vuosittain useampia tilaisuuksia. Rukoushuoneen vuosijuhla elokuun alussa ja äitienpäiväjuhla edustavat vanhoja perinteitä, Kauneimmat joululaulut uudempia. Silloin tällöin järjestetään lähetys- tai musiikkitapahtumia. Yhteistyötä tehdään kylän muiden toimijoiden kanssa.

Rukoushuoneen esineistöä

Tilan alttaritaulu "Herra opeta meitä rukoilemaan" on tuntemattoman tekijän maalaama. Taulu on tilattu alkujaan Mallusjoen Lepokodille, mutta siirretty 1950-luvulla rukoushuoneelle. Sivuseinän toinen iso maalaus on opettaja Severi Kantolan 1930-luvulla maalaama. Taulu kuvaa heinämaalaisia perinteitä ja heinämaalaista perhettä: pitsinkutojaa ja puuastian tekijää. Heinämaa on tunnettu nypläyksestä - tosin täällä puhutaan perinteisesti pitsin kutomisesta, ei nypläämisestä!

Alttaripöydän nyplätyn pitsireunuksen ovat tehneet Katri Laine ja Soini Arola. Kastepöydän liinan kangas puolestaan on Hilkka Hämäläisen kutoma ja pitsit Soini Arolan valmistamia. Pitsin malli on nimeltään "Kirkon ovi". Harmoni on ostettu käytettynä opettaja E.D. Elorannalta vuonna 1940. Kyntteliköt on lahjoittanut Hilkka Hämäläinen 1990-luvulla.

Teehuoneessa on  valokuvat rukoushuoneen vahvoista vaikuttajista Sandra ja Edvart Nurmisesta sekä Lyyli ja Severi Kantolasta.