Leirielämää yli 50 vuotta

1960-luvun alussa Orimattilan seurakunnassa tehtiin iso investointi: rakennettiin oma leirikeskus. Tilojen vihkiäisjuhla pidettiin piispantarkastuksen yhteydessä 20.9.1963. Vihkimisen toimitti Helsingin hiippakunnan piispa Martti Simojoki.

Rakennukset
Arkkitehti Pekka Laurilan suunnittelema päärakennus ja rantasauna valmistuivat vuonna 1963. Majoitusosaa laajennettiin vuonna 1971 ja arkkitehti Tapani Isotuvan suunnittelema laajennusosa rakennettiin vuonna 1980. Tällöin tehtiin päärakennuksen yhteyteen sauna, pesuhuone, takkahuone ja emännän asunto. Rantasauna puolestaan peruskorjattiin vuonna 1990. Majoitustilaa on 40 hengelle, neljän ja viiden hengen huoneissa. Tilava sali on monikäyttöinen. Peräseinällä olevan alttaripöydän yläpuolella on Pentti Papinahon reliefi Jeesus siunaa lapsia. Salin toisessa päässä sijaitsee takka.

Mäellä on pieni, kaunis Riihikirkko. Se pystytettiin kesällä 1979 kirkolta tuoduista Vanhan pappilan riihen hirsistä. Riihikirkko on tehty vanhaan riiheen. Se on leirien aikana leirikäytössä, mutta siellä voidaan myös järjestää kirkkohetkiä, pieniä vihkimisiä ja kasteita. Kirkkoon mahtuu n. 40 henkeä, ei lämmitystä.

Remontti vuosina 2004-2005
Mallusjoen leirikoti sai uuden ilmeen perusteellisen remontin jälkeen. Taloa uusittiin lattiasta sisäkattoon. Remontti maksoi 462 600 euroa. Vanhat tummentuneet raakalaudat vaihdettiin vaaleaan hienosahattuun lautaan. Makuutilojen lattiat ja ilmanvaihto uusittiin. Ikkunat ja lämpöeristeet vaihdettiin. Sosiaalitilat ja saunat on myös kunnostettu. Talon kaksi takkaa muutettiin avotakoista varaaviksi takoiksi ja niihin asennettiin takkasydämet. Alakerran takkahuone sai uuden ja raikkaan ilmeen takkasydänten myötä. Entiseen kylmähköön tilaan asennettiin lattialämmitys. Sähkö- ja viemäriputket jouduttiin uusimaan. Majoitustiloihin hankittiin uudet metalliset vaaleasävyiset sängyt. Talon salista on suora yhteys terassille, josta avautuu kaunis näkymä Mallusjoen rantamaisemiin.