ORIMATTILAN KIRKKO TÄYTTI 150 VUOTTA V. 2016

Nykyinen graniittinen ristikirkko on seurakunnan neljäs kirkko. Kirkko on valmistunut vuonna 1866. Kirkon seinäkivet louhittiin Niemenkylästä. Kiviä tarvittiinkin runsaasti, sillä tästä Jean Wikin suunnittelemasta temppelistä tuli mahtavankokoinen: istuintilaa oli 2500 kirkkovieraalle. Kirkkosalin jakavat kolmeen laivaan puupilarit. Keskilaivassa on puinen tynnyriholvi, sivulaivoissa tasakatot. Sivulaivojen parvet poistettiin v. 1932, jonka jälkeen kirkkoon mahtui 1700 kirkkovierasta. Kirkossa on tehty suuria korjaus- sekä uudistustöitä 1930-, 1960-, 1970- ja 1990-luvuilla.

Vuonna 1991 suoritettujen kunnostustöiden (Salmenkivi-Mäkelä-Havas) yhteydessä avattiin alttaripäädyn pyöröikkuna sen oltua ummessa 60 vuotta. Vuonna 1994 kirkon sakastin yläkerta kunnostettiin toimituskappeliksi (Salmenkivi-Mäkelä-Havas). Tilaan asennettiin uusi valaistus ja kalustus uusittiin. Vuonna 2000 suoritettiin laaja sisämaalaus- ja valaistusremontti (Salmenkivi-Mäkelä-Havas). Alttari irrotettiin seinästä, penkkirivejä harvennettiin ja penkkien istumamukavuutta lisättiin. Istumapaikkoja on kirkossa nykyisin 1200 kirkkovieraalle. Nykyiset kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Maisa Kaarna, alttari- ja kulkueristi sekä isot kynttilänjalat ovat kuvanveistäjä Niels Haugelandin suunnittelemat.

Maalausremontin jälkeen kirkko on yleisilmeeltään avara ja valoisa, maaleina on käytetty vanhoja perinteisiä öljypohjaisia maaleja ja värit tuovat mieleen muistumia 1930-luvulta. Merkittävä ulkoasuun vaikuttava yksityiskohta on valaistus. Vanhat kattokruunut puhdistettiin Tampereella ja valaistusta lisättiin 16 suurikokoisella Sauli Havaksen suunnittelemalla valaisimella. Kirkkosalissa on lastenpaikka leikkiä varten pääovesta sisään tullessa oikealla. Lapset aikuisineen voivat osallistua siinä jumalanpalveluselämään, keskittyä omiin puuhiinsa tai hakea niiltä virikkeen lainaksi kirkkoon penkkiin.

Vuonna 2016 vietettiin juhlavuotta: seurakunta täytti 380 vuotta ja iso kirkko 150 vuotta. Juhlavuoteen voi palata edelleenkin sanojen ja kuvien myötä.

Aarteita kirkkosalissa

Saarnatuolin yläpuolella on pelikaani, Jumalan rakkauden vertauskuva. Oikealla sivuseinällä on mahdollisesti apostoli Pietaria esittävä pienoisveistos, joka on löytynyt Mallusjoelta. Veistoksen alapuolella olevalla pöydällä on vuoden 1642 näköis-Raamattu. Kirkon nykyiset 41-äänikertaiset urut on suunnitellut prof. Enzio Forsblom ja ne valmisti v. 1972 urkurakentamo Veikko Virtanen. Kirkon alttaritaulu, E.J. Löfgrenin v. 1874 maalaama ”Tulkaa minun tyköni”, on kreivi Adolf Aminoffin lahjoittama.

Apostoli Pietari

Aarteita kirkon ulkopuolella

Kirkon kellotorni on vuodelta 1851. Sitä korotettiin v. 1932 tapahtuneiden korjaustöiden yhteydessä ja se sai huippuunsa avolyhdyn. Kirkonkelloja on neljä, vanhin niistä vuodelta 1658. Neljäs kirkonkello on kellotapulin pohjakerroksen kattoon ripustettu Kirvun kirkonkello.  Sitä soitetaan kirvulaissyntyistä vainajaa saatettaessa. Kirkon ulkopuolella sakastin puoleisessa päässä on Suomen ensimmäisen pyhäkoulun muistomerkki, joka pystytettiin v. 1954. Pyhäkoulun perusti Orimattilaan 1780-luvulla kappalainen Petteri Sanngren.