ORIMATTILAN SEURAKUNNAN KINKERIT 2023

Muutamat viimeisimmät vuodet olivat myös kinkereiden suhteen poikkeusvuosia. Tänä vuonna seurakunnan kiinteistöissä eri puolilla pitäjää pidetään viidet kinkerit (ja lisäksi näillä näkymin yhdet kotikinkerit).

Kinkereiden aiheeena on jokapäivän uutisvirrassakin vastaan tuleva teema "Sotaa ja rauhaa". Pohditaan yhdessä, opetellaan teemavirsiä, kahvitellaan yksinkertaisesti puolivälissä. Kinkereiden pitäjinä toimivat pappi ja kanttori ja kinkereiden kesto on korkeintaan kaksi tuntia. Ulkoläksyjä ei kuulustella eikä lauluääntä tarkkailla.

Kaikille kinkereille ovat kaikki tervetulleita, asuitpa missä päin tahansa Orimattilaa. Eikä ovea suljeta myöskään muualta tulevilta! Tervetuloa!

Su 5.2. klo 14 Mallusjoen leirikodilla, Hannu Rantala ja Leena Eskelinen. Mallusjoentie 385 B, Mallusjoki.

Su 19.2. klo 14 Anninkammarilla  Annakaisa Rantala ja Rita Honti. Erkontie 26, Orimattila.

Su 26.2. klo 14 Artjärven seurakuntakodilla. Elina Lehdeskoski ja Rita Honti. Kirkkotie 23, Artjärvi.

Su 26.3. klo 14 Heinämaan rukoushuoneella. Annakaisa Rantala ja Rita Honti. Heinämaanraitti 82, Heinämaa.

Su 2.4. klo 14 Kuivannon kirkolla. Hannu Rantala ja Leena Eskelinen. Koskustentie 1346, Kuivanto.

Lisäksi kodeissa:

Ma 13.3. ko 18 Niemenkylän kinkerit Kirsti ja Torsti Laaksosella, Luhtikyläntie 443a.

Ke 15.3. klo 17 Ratulan kartanonpiirin kinkerit Erkki ja Solita Soinojalla. Soinojantie 60A, Artjärvi.

KINKERIT ENNEN JA NYT

Kinkerit, lukukinkerit tai lukuset ovat olleet alun perin kirkon pitämiä kristinopin kuulustelutilaisuuksia. Kinkerit kehittyivät aikoinaan keskiajan papiston ripitysmatkoista. Lukukinkereiden pitäminen kirjattiin vuoden 1686 kirkkolakiin. Vanhempien, isäntien, palkollisten ja muun työväen sekä lukuiässä olevien lasten tuli kokoontua lukupiireittäin.

Ennen oppivelvollisuuden tuloa voimaan lukukinkereillä oli lukutaidon ja katekismuksen tuntemisen kuulustelutilaisuuksina erittäin huomattava kansansivistyksellinen vaikutus. Kinkerit olivat osa kirkon kasteopetusta, kristillistä kasvatusta. Kinkereiden menneiden aikojen merkityksen ovat korvanneet kunnallinen kouluopetus ja seurakunnallinen rippikoulutoiminta.

Kinkereitä pidetään nykyään lähinnä maaseudun seurakunnissa. Niiden sisältö ja rakenteet poikkevat paljonkin toisistaan seurakunnasta riippuen. Kokoonnutaan kodeissa tai seurakunnan tiloissa kylillä, joskus muissa julkisissa paikoissa. Isäntinä voivat toimia yksittäiset seurakuntalaiset tai yhteisöt. Orimattilassa kinkerit kestävät kaksi tuntia. Puolivälissä pidetään kahvitauko, joka onkin tärkeä kohta kokoontumista. Kinkereillä on teema, jonka äärellä ollaan. Pappi puhuu, keskusteluttaa, yrittää rohkaista vuorovaikutukseen. Kanttorin johdolla opetellaan virsiä tai lauluja. Katekismus ja Raamattu ovat ainakin papin laukussa. Puhellaan ehkä ajankohtaisistakin tai kulmakuntaa koskevista asioista. Kerätään kolehti ja mietitään, missä voisi vuoden päästä pitää kinkerit. Kolehtikohteena on vuorovuosin Yhteisvastuu-keräys ja omien nimikkolähettioen työn tukeminen. Hyvillä kinkereillä kaikilla on leppoisa mieli.

Eri-ikäistä kinkeriväkeä kanttorin ympärillä kotikinkereillä olohuoneessa
Eri-ikäistä kinkeriväkeä kanttorin ympärillä kotikinkereillä vuonna 2019.
liidulla kirjoitettu tervetulotoivotus
Kotikinkereille toivotettiin tulijat mukavalla tavalla tervetulleiksi vuonna 2018

Kappalainen
Orionaukio 2 C, 2. krs
16300 Orimattila

Työhöni kuuluvat kaikki papin perustyöt: toimitukset, jumalanpalvelukset, hartaudet yms. Näiden lisäksi vastaan seurakunnan aikuistyöstä ja tiedotuksesta.

Jos sinulla on kysyttävää tai vaikka toiveita työalaani liittyen, ole rohkeasti yhteydessä. Sähköpostin ja tekstivien välityksellä tavoitat minut nopeasti. Vastaan myös puhelimeen aina mahdollisuuksien mukaan.

Tule seuraamaan seurakunnan sivuja Facebookissa ja Instagramissa! Sieltä näet lähes päivittäin mitä seurakunnassamme tapahtuu.