Ilon ja surun juhlia

Lapsi kastetaan, nuori tulee rippikouluun ja konfimoidaan, pariskunta järjestää kirkkohäät, elämänmatkan päättyessä saatellaan ja siunataan kristillisesti. Suomalaisen kirkkosuhde ja usko tulevat voimakkaasti näkyviin elämänkaaren juhlissa. Orimattilassakin kaste ja rippikoulu konfirmaatioineen sekä erityisen vahvasti kristillinen hautaan siunaaminen ovat säilyttäneet asemansa. Avioliitoista alle puolet solmitaan kirkollisesti. Tämänkaltaiset perhejuhlat ovat käännekohtia. Kirkon yhteinen usko kannattelee niissä seurakunnan yksittäisiä jäseniä ja muistuttaa ihmistä isommasta turvasta elämän käännekohdissa.

Ristiäisistä, rippijuhlista, häistä ja niitä sivuavista kirkollisista juhlista sekä hautajaisista saat tietoa alla olevista kuvakkeista. Iloisia seurakuntalaisten juhlia ovat myös syntymäpäivät ja kodin siunaaminen.