"Rukous on silta luokse Jumalan. Rukous on polku luokse auttajan." (virrestä 931)

Rukous on kirkon ydintä, Jumalan eteen jäämistä kaikissa elämäntilanteissa. Usein se on yksityistä, hiljaista huokailua. Ei tarvita "oikeita" sanoja tai muotoiluja, aina ei tarvita sanoja lainkaan. Joskus saatat kaivata sitä, että toisetkin rukoilevat puolestasi. Joskus toivot erityistä siunausta ja varjelusta jollekulle läheisellesi. Tämä on esirukousta: rukoillaan yhdessä toisen kanssa ja hänen puolestaan.

Rukoileminen ei ole omien toiveiden ja unelmien luettelemista tai Jumalan tahdon ohjailua, vaan hänen tahtonsa varaan jäämistä. Jeesuksen opettaman rukouksen sanoitus sopii kaikkiin tilanteisiin: "Isä meidän, tapahtukoon Sinun tahtosi."

Toistaiseksi voit jättää oman esirukouspyyntösi kirkkoherran sähköpostiin. Jumalanpalveluksesta vastaava pappi huomioi pyynnöt seuraavan tai sitä seuraavan sunnuntain/pyhäpäivän jumalanpalveluksessa. Rukouspyynnöt sanoitetaan yleisemmiksi tai yhdistetään useamman pyynnöt samoihin sanoihin.  Orimattilan kirkon takaosassa on myös laatikko rukouspyynnöille.

Rukousta voit aina pyytää myös suoraan kaikilta seurakunnan työntekijöiltä.