Miksi?

Kenenkään elämä ei ole vaivatonta. Toisen kipu ja haavat näkyvät ulospäin, toinen kantaa niitä hiljaa sisällään.  Toisen elämää varjostavat tummat pilvet jo matkan alussa, toisen taivaalle niitä kerääntyy yllättäen ja varoittamatta. Jokainen kohtaa kriisejä. Avioero, työttömyys, onnettomuus, terveyden tai talouden romahtaminen, menetys, pettymys. Niidenkin jälkeen elämä jatkuu. Kriisi voi olla uhka, mutta se voi olla myös mahdollisuus johonkin uuteen. Pimeän yön jälkeen tulee aamu, vaikkei yöllä siihen jaksa luottaakaan. Jokainen kohtaa kipua ja sairautta - omaansa tai läheistensä. Jokainen kohtaa kuoleman, suurimman surun - omansa varmasti, läheistensä sitä ennen monta kertaa.

Miksi-kysymykseen ei ole vastausta. Silti saa kysellä ja pohdiskella. Saa käpertyä suruun ja aikanaan taas lähteä liikkeelle. Saa pyytää apua ja saa olla heikko. Älä jää yksin.

Elämä ei ole ihmisen varassa. Elämämme ja kuolemamme ovat Jumalan käsissä. Hänelle saa itkunsa itkeä, hän kestää katkeruutemme ja vihamme, hän on kärsivällinen kyselyjemme ja syytöstemme edessä. Emme luota sattumaan tai sokeaan kohtaloon, luotamme Jumalaan. Emme huuda pimeyteen ja tyhjyyteen, huokaamme Jumalalle.

Jos kaipaat kuuntelijaa, ota rohkeasti yhteyttä oman seurakunnan työntekijöihin. Palveleva p uhelin, Palveleva netti ja Kirkko Suomessa chat ovat kirkon yhteisiä kuuntelun ja luottamukssellisen keskustelun paikkoja.

Kirkon Palveleva puhelin päivystää su-to klo 18-01, pe ja la klo 18-03 numerossa 010190071. Päivystäjät ovat tehtävään valittuja koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä. Voit soittaa nimettömänä.

Kirkon Palveleva netti on suojattu palvelu, jossa on mahdollisuus keskustella tehtävään koulutettujen vapaaehtoisten ja kirkon työntekijöiden kanssa. Viestiisi vastataan muutaman päivän kuluessa.

Kirkko Suomessa chatissa toimivat myös seurakunnan työntekijät sekä koulutetut vapaaehtoiset. Keskustelut ovat kahdenkeskisiä ja käyttäjä näkyy päivystäjälle anonyymina. Chat on tietoturvallinen, eivätkä keskustelut tallennu mihinkään.

Kaikissa näissä palveluissa päivystäjillä on ehdoton vaitiolovelvollisuus.

Pääset palveluihin alla olevista kuvakkeista.

Kuvassa sadepisaroita ikkunassa.

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla