Ajatukset ihan solmussa.  Mikään ei tunnu miltään. Kaikki kaatuu päälle. Olen yksin. Nyt ahdistaa. Olen hukassa. Kunpa voisin puhua jollekulle.

Keskusteluapua

Me haluamme olla tukenasi silloin, kun kaipaat kuuntelijaa tai haluat pohtia sinulle tärkeitä kysymyksiä luottamuksella toisen ihmisen kanssa. Meitä seurakunnan työntekijöitä sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus ja tarjoamamme keskusteluapu on täysin maksutonta.

Seurakunnan työntekijöihin voit ottaa yhteyttä kun tarvitset kuuntelijaa, haluat pohtia asioitasi toisen ihmisen kanssa tai tarvitset tukea elämän arjen tai äkkinäisten kriisien keskellä.  Erityisesti diakoniatyöntekijät, papit ja nuorisotyöntekijät ovat tätä varten. Heitä sitoo työssään vaitiolovelvollisuus. Diakoniatyöntekijän tavoittaa vastaanotolla (maanantaisin klo 10-11), jossa ensisijaisesti käsitellään taloudellisia vaikeuksia. Voit soittaa diakoniatyöntekijälle ja sopia tapaamisajan tai tarvittaessa myös pyytää kotikäynnille. Papille voit soittaa tai lähettää sähköpostia, samoin nuorisotyön työntekijöille. He tapaavat erityisesti kouluikäisiä lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään. Palvelut ovat ilmaisia ja kaikkien käytettävissä.

Taloudellinen tuki - millaista apua voin saada?

Meillä on mahdollisuus avustaa sinua akuutissa hätätilanteessa. Taloudellisen avustuksen tarkoituksena on auttaa sinut yllättävän tilanteen yli.

• Hae ensin tarvitsemasi tuet Kelasta.
  • Ota sitten yhteyttä alueemme sosiaalitoimistoon.
  • Tule diakonian vastaanotolle maanantaina klo 10-11 Orionaukio 2C toinen kerros ja ota mukaasi Kelan ja sosiaalitoimiston päätökset sekä tiliotteesi.

Mitä diakoniatyöntekijän vastaanotolla tapahtuu?

Keskustelemme luottamuksellisesti kanssasi elämäntilanteestasi, raha- ja velkatilanteestasi. Keskustelua varten on hyvä varata mukaan tositteet tuloista ja menoista. Voimme auttaa sinua löytämään asiantuntevaa apua esimerkiksi velkaneuvojalta. Voimme auttaa lomakkeiden täyttämisessä ja yhteydenpidossa velkojiin sekä sosiaalitoimeen. Voimme tulla myös mukaasi neuvottelemaan muiden tahojen kanssa. Me autamme Orimattilan kaupungin alueella asuvia ihmisiä erottelematta ja kyselemättä kirkon jäsenyyttä tai uskontokuntaa.

Sana "diakonia" on kreikkaa ja tarkoittaa palvelua. Diakonian tehtävänä on huolehtia kristillisen lähimmäisenrakkauden toteuttamisesta seurakunnassa ja auttaa erityisesti niitä, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa. Seurakunnassamme on kolme diakonian viranhaltijaa. Lähimmäisen rakastaminen on jokaisen kristityn tehtävä. Tässä meille on jokapäiväisessä arjessa ja omassa elämänpiirissämme jatkuvasti työtä.  Jos sinulla on mahdollisuus antaa aikaasi myös seurakunnan yhteiseen vapaaehtoistyöhön ja lähimmäisen arkiseen auttamiseen,  niin ota yhteyttä Anninkammarin toimintaa ohjaavaan diakoniin Riitta Buddakseen.

Diakoniatyöntekijät ovat tavoitettavissa puhelimella ja sähköpostin kautta. Jos jaksaminen huolettaa tai muuten asiat painavat mieltä, asioista puhuminen jonkun toisen kanssa useimmiten helpottaa.

Soita rohkeasti diakoniatyöntekijälle!

Riitta Buddas 050 3399130

riitta.buddas@evl.fi

Päihde- ja kriminaalityö

Anninkammarin toiminta ja vapaaehtoiset

Tarja Perälä 0405409262

tarja.perala@evl.fi

Vanhustyö

Mielenterveystyö

Vammaiset

Kirpputori

Lähiapu

Teija Peltola 040 836 2693

teija.peltola@evl.fi

Artjärven kappeliseurakunnan alue

Diakoninen perhetyö

Kansainvälinen diakonia

Maahanmuuttajatyö

Lähiapu

Orimattilan seurakunnan vapaaehtoistoiminnan Lähiavusta voit saada:

- ulkoiluttajan, jos et uskalla yksin liikkua ulkona

- ystävän, jos olet yksinäinen ja tarvitset kuuntelijaa

- avustajan, jos tarvitset apua asioiden hoitamisessa

- saattajan, jos tarvitset tukea esim. kaupassa tai lääkärissä käyntiin.

Kun huolestut itsesi tai läheisesi päihteiden käytöstä, pelaamisesta tai pakonomaisesta työnteosta, hae rohkeasti apua.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Rikosuhripäivystys ja seurakunnat auttavat rikoksen uhriksi tai todistajaksi joutunutta sekä heidän läheisiään käytännön asioissa ja henkisessä toipumisessa.

Rikoksen uhrina

Diakoniavastaanotto

on maanantaisin virastotalolla, Orionaukio 2C 2.krs, klo 10-11. Vastaanotolla tapaat jonkun seurakunnan diakoniaviranhaltijoista.

Artjärven diakoniavastaanotolle voi varata ajan puhelimitse Artjärven seurakuntakodille, Teija Peltola p. 040 8362693.