Artjärven hautausmaa

Omenapuu Artjärven hautausmaalla.

Kirkkotie 23, 16200 Artjärvi

040 836 2692 suntio

Artjärven hautausmaa koostuu kahdesta osasta: Vanhasta hautausmaasta ja uudesta hautausmaasta. Vanha hautausmaa on ollut käytössä 1800-luvun alusta lähtien, mahdollisesti aikaisemminkin. Se sijaitsee seurakuntakodista noin puoli kilometriä Kirkkotietä itään.

Uusi hautausmaa sijaitsee seurakuntakodin ja kirkon välittömässä läheisyydessä. Se on otettu käyttöön viime sotien jälkeen. Uutta hautausmaata on laajennettu vuonna 1984 ja 2000-luvun alussa. Arkkuhautojen lisäksi laajennusalueella on uurnalehto, muistolehto sekä muistelupaikka.

Arkkuhautapaikkojen kokonaismäärä Artjärvellä on 2360. Uurnahautapaikkoja on n. 230 kpl ja sankarihautoja 88. Hautausmaan pinta-ala on n. kaksi hehtaaria. Hautausmaalla ei ole käytössä tuhkansirottelualuetta. Hautausmaalla on muistomerkit sankarivainajille ja Karjalaan jääneille sekä kansalaissodan muistoksi. Muualle haudattujen vainajien muistopaikka löytyy myös. Vanhalla hautausmaalla on kolmen edellisen kirkon muistomerkki.

Esteetön kulku Esteetön kulku