Apua ja tukea elämään

Ajatukset ihan solmussa.  Mikään ei tunnu miltään. Kaikki kaatuu päälle. Olen yksin. Nyt ahdistaa. Olen hukassa. Kunpa voisin puhua jollekulle.

Seurakunnan työntekijöihin voit ottaa yhteyttä kun tarvitset kuuntelijaa, haluat pohtia asioitasi toisen ihmisen kanssa tai tarvitset tukea elämän arjen tai äkkinäisten kriisien keskellä.  Erityisesti diakoniatyöntekijät, papit ja nuorisotyöntekijät ovat tätä varten. Heitä sitoo työssään vaitiolovelvollisuus. Diakoniatyöntekijän tavoittaa päivystysaikoina tai hänen kanssaan voi sopia tapaamisajan tai tarvittaessa myös pyytää kotikäynnille. Papille voit soittaa tai lähettää sähköpostia, samoin nuorisotyön työntekijöille. He tapaavat erityisesti kouluikäisiä lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään. Palvelut ovat ilmaisia ja kaikkien käytettävissä.

Sana "diakonia" on kreikkaa ja tarkoitta palvelua. Diakonian tehtävänä on huolehtia kristillisen lähimmäisenrakkauden toteuttamisesta seurakunnassa ja auttaa erityisesti niitä, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa. Seurakunnassamme on kolme diakoniatyöntekijää.. Lähimmäisen rakastaminen on jokaisen kristityn tehtävä. Tässä meille on jokapäiväisessä arjessa ja omassa elämänpiirissämme jatkuvasti työtä.  Jos sinulla on mahdollisuus antaa aikaasi myös seurakunnan yhteiseen vapaaehtoistyöhön ja lähimmäisen arkiseen auttamiseen,  niin ota yhteyttä Anninkammarin ja Diakonian kirpputorin toimintaa ohjaavaan diakoni Riitta Buddakseen ja tule tutustumaan Anninkammariin ja diakonian kirpputoriin niiden aukioloaikoina.

Vapaaehtoisten kahvila Anninkammari, Erkontie 26, avoinna ke-to klo 10-13.

Diakoniavastaanotto maanantaisin klo 10-11 Orionaukio 2 C 2.krs. Artjärvellä sopimuksen mukaan.

Diakonian kirpputori, Pappilantie 1, autotalli. Avoinna talvikautena to-la klo 10-15.

Diakoniatyöntekijät ovat tavoitettavissa puhelimella ja sähköpostin kautta. Jos jaksaminen huolettaa tai muuten asiat painavat mieltä, asioista puhuminen jonkun toisen kanssa useimmiten helpottaa.

Taloudellisissa ongelmissa käänny ensin Kelan ja sosiaalitoimen puoleen. Diakonian antama taloudellinen apu on kriisiluontoista ja tilapäistä.

Soita rohkeasti diakoniatyöntekijälle!

Tarja Perälä, p. 040 540 9262, tarja.perala@evl.fi (vanhukset, mielenterveyskuntoutujat, vammaiset, Lähiapu, kirpputori)

Milla-Maria Liikala, p. 040 8362693, milla-maria.liikala@evl.fi (maahanmuuttajat, perheet, Artjärvi, kansainvälinen diakonia) virkavapaalla 28.8. - 27.10.2023. Viransijaisena Teija Peltola

Riitta Buddas, p. 050 3399130, riitta.buddas@evl.fi (päihdetyö, kriminaalityö, Anninkammarin toiminta)

Lähiapu

Orimattilan seurakunnan vapaaehtoistoiminnan Lähiavusta voit saada:

- ulkoiluttajan, jos et uskalla yksin liikkua ulkona

- ystävän, jos olet yksinäinen ja tarvitset kuuntelijaa

- avustajan, jos tarvitset apua asioiden hoitamisessa

- saattajan, jos tarvitset tukea esim. kaupassa tai lääkärissä käyntiin.

Ota yhteyttä diakoni Tarja Perälään, p. 040 540 9262, kun sinä tai läheisesi tarvitsee tällaista apua!

Saat anteeksi!

Rippi on pyhä toimitus, jonka Kristus on asettanut ja jossa saadaan syntien anteeksiantamus. Ripissä ihminen tunnustaa syntinsä ja saa synninpäästön. Rippi on siis käytössä myös luterilaisessa kirkossamme. Jokaisessa jumalanpalveluksessa on yhteinen rippi. Tunnustamme - yleensä yhteen ääneen lukien - syntimme, sen jälkeen pappi julistaa synnit anteeksi kirkon ja Kristuksen valtuutuksella .  Anteeksianto eli synninpäästö on vapautuksen sana. Messussa yhteinen rippi merkitsee myös valmistautumista syntien anteeksiantamuksen ateriaan, ehtoolliseen.

Käytössä on myös yksityisrippi. Se tapahtuu kahden kesken. Ripin ottaa vastaan pappi tai luterilaisessa kirkossa myös muu kirkon työntekijä tai maallikko. Ripin vastaanottajia sitoo rippisalaisuus, toisin sanoen ripissä ilmaistuja asioita ei saa paljastaa kenellekään. Rippisalaisuuden rikkominen on papille rangaistava teko.  Rippisalaisuus on ripin toimittamiselle välttämätöntä.

Sielunhoidollinen keskustelukin saattaa sisältää syyllisyyden pohdiskelua ja elämänvalintojen miettimistä. Jo sekin voi tuntua vapauttavalta ja voimia antavalta. Pappi ja seurakuntalainen voivat yhdessä sopia, että toimitetaan lisäksi rippi. Sielunhoidollinen keskustelukin on luottamuksellinen. Seurakunnan viranhaltija on kuitenkin velvoitettu tekemään lastensuojeluilmoituksen, mikäli siihen ilmenee aihetta.

Kotikäynnit

Vierailut kodeissa kuuluvat seurakunnan elämään. Kotikäynneillä kohdataan erityisesti ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin tai haluavat kohdata muualla kuin seurakunnan tiloissa. Joskus oma koti tuntuu muuten vain mukavimmalta paikalta tapaamiselle. Omassa kodissa saa olla kuin kotonaan! Kotikäynti ei vaadi etukäteisjärjestelyjä. Kotikäynnille voi pyytää pappia, diakoniatyöntekijää tai muuta seurakunnan työntekijää tai vapaaehtoista.  Jonkun seurakuntalaisen koti on laitoksessa - työntekijä voi vierailla sielläkin. Kotikäynnillä puhellaan seurakuntalaiselle tärkeistä asioista. Vierailija voi vaikka lukea tai voidaan laulaa ja rukoilla yhdessä - aivan miten toivotaan. Elämänilon ja arjen sattumusten jakaminen on myös tärkeää.

Papin kanssa tavatessa myös kotona tai laitoksessa voidaan viettää yksityinen ehtoollishetki. Sitä voi pyytää henkilö itse tai lähiomainen.

Kaksi henkilöä pitää toisiaan kädestä kiinni.