PÄIVITETYT KORONARAJOITUKSET ORIMATTILAN SEURAKUNNASSA 31.8.2021 ASTI

risti kukkien edessä

Päijät-Hämeen alueella koronaepidemia on kiihtymisvaiheessa. Orimattilan alueella ei ole rajoitettu tilaisuuksien osallistujamäärää. Yleisötilaisuuksien järjestämisessä on kuitenkin huomioitava terveysturvallisuuden toteutuminen. Sisätiloissa on oltava tosiasiallisesti mahdollisuus välttää lähikontaktit.

Orimattilan seurakunnassa toimitaan 31.8.2021 asti seuraavasti, ellei rajoituksia sitä ennen muuteta:

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset

- Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset kirkoissa toimitetaan turvavälejä noudattaen. Kirkoissa vain joka toinen penkkirivi on käytössä. Tätä rajoitusta on ehdottomasti noudatettava. Jumalanpalvelusten striimaukset ovat tauolla. Jumalanpalveluksia voidaan edelleen viettää myös ulkona.
- Kirkollisia toimituksia voidaan suorittaa myös kodeissa ja seurakunnan muissa kuin kirkkotiloissa.
- Yksityistilaisuuksien (mm. perhejuhlat, kuten kastekahvit, hääjuhlat, muistotilaisuudet) terveysturvallisuusvastuu on perheillä ja omaisilla. Työntekijät voivat osallistua yksityistilaisuuksiin, mikäli turvavälit pystytään huomioimaan. Vielä toistaiseksi läsnäolo näissä pyritään pitämään melko lyhyenä.
- Kasvomaskia suositellaan käytettävän sisätiloissa jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa.
- Yksityisehtoollisen mahdollisuus kotona/laitoksessa on aina, kun henkilö ei terveydentilansa takia pääse kirkkoon.

Muut tilaisuudet kirkoissa

Orimattilan kirkko on tiekirkkona auki 8.8. asti su-pe klo 11-17. Kesäkahvila toimii koronaturvallisesti ulkotiloissa ma-pe (ma-to kirkon edessä, pe Vanhan Pappilan puistossa) 2.-6.8. klo 11-15. Vapaaehtoiset päivystäjät pitävät Artjärven kirkkoa auki sunnuntaisin 8.8. asti klo 15-17.

Kirkoissa voidaan järjestää myös muuta toimintaa.

Rippikoulut, konfirmaatiot ja kesäleirit

Rippikoulujen leirijaksot, konfirmaatiot ja lasten leirit toteutetaan koronaturvallisuutta noudattaen ilmoitettuina ajankohtina. Konfirmaatioihin voivat osallistua kaikki nuorten läheiset, turvavälit ehdottomasti huomioiden, mutta tilaisuudet myös striimataan yksinkertaisin järjestelyin, linkki tiedotetaan huoltajille.

Mahdollinen toiminta

Kaikki seurakunnan toiminta on mahdollista ilman osallistujamäärärajoituksia, kunhan terveysturvallisuusohjeita noudatetaan.

Muu kuin seurakunnan järjestämä toiminta seurakuntatiloissa

Ulkopuolisten ryhmien, yksittäistilanteiden ja perhejuhlien pitäminen seurakunnan kiinteistöissä on mahdollista. Tilavaraukset kirkkoherranvirastosta.

Kirkkoherranvirasto ja seurakuntatoimisto

Orimattilan kirkkoherranvirasto ja Artjärven seurakuntatoimisto pysyvät suljettuna paikan päällä tapahtuvalta asioinnilta, työntekijän vuosiloman aikana Artjärven seurakuntatoimisto on normaalistikin kokonaan kiinni. Toimistot palvelevat aukioloaikoina puhelimitse ja sähköpostitse. Kirkkoherranviraston palvelut avautuvat kesälomakauden jälkeen 9.8.2021.

Diakonian vastaanotot

Diakonian vastaanottotoiminta jatkuu maanantaisin klo 9.30-10.30 virastolla niin että turvavälit, maskisuositus ja käsihygienia huomioidaan. Seurakunta tarjoaa maskit vastaanoton asiakkaille. Tapaamiselle voidaan myös sopia aika erikseen.

Kotikäynnit

Kaikenlaisia kotikäyntejä voidaan tehdä terveysturvallisuuskäytäntöjä noudattaen. Työntekijä käyttää kasvomaskia. Suosittelemme maskia myös kohdattavalle henkilölle. Laitoskäynneillä noudatetaan laitoksen ohjeistusta.

Etätyö ja työskentely seurakunnan tiloissa

Etätyö on edelleen mahdollista ja suositeltavaa.

Kasvomaskin käyttö

Tilanteissa, joissa on lähikontakteja, suositellaan seurakunnassa kasvomaskien käyttöä sisätiloissa. Yleinen kasvomaskin käyttösuositus koskee kaikkia yli 12-vuotiaita, ellei maskin käytölle ole terveydellistä estettä. Lähtökohtaisesti seurakuntalaiset huolehtivat itse oman kasvomaskin hankinnasta. Kasvomaskeja on kuitenkin tarjolla seurakunnan kiinteistöissä. Kasvomaskin käyttöä suositellaan seurakunnan työntekijöille käytettäväksi työpaikalla kohtaamisissa ja työpaikalla liikuttaessa, ellei maskin käytölle ole terveydellistä estettä. Maskia suositellaan yleisesti käytettäväksi edelleen esim. kirkoissa ja muissa uskonnollisten yhteisöjen tiloissa.

2021-07-27 10:20:00.0