PÄIVITETYT KORONARAJOITUKSET ORIMATTILAN SEURAKUNNASSA 28.2.2021 asti

Orimattilan seurakunnassa toimitaan 28.2.2021 asti seuraavasti:

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset

Jumalanpalvelukset toimitetaan ilman läsnä olevaa seurakuntaa. Jumalanpalvelukset Orimattilan kirkosta suoratoistetaan seurakunnan YouTube-kanavalla. Kanavalla jaetaan myös etukäteen tehtyjä nauhoituksia. Yksityistilaisuuksien osallistujamäärä rajataan 10 henkilöön. Tämä koskee myös perhejuhlia, kuten kastekahveja, hääjuhlia tai muistotilaisuutta. Kirkollisissa toimituksissa (erityisesti hautaan siunaaminen, erikseen harkiten myös kaste ja avioliittoon vihkiminen) on henkilömäärän osalta mahdollista käyttää piispan luvalla pastoraalista harkintaa, lisätietoja antaa kirkkoherra. Työsuojelullisista syistä henkilöstö ei osallistu yli 10 hengen yksityistilaisuuksiin. Myös pienemmissä tilaisuuksissa läsnäolo pidetään mahdollisimman lyhyenä. Kasvomaskia suositellaan käytettävän jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa. Kasteeseen voi varata seurakunnan kaikkia kirkkoja, seurakuntakodin yläsalia ja Artjärven seurakuntakodin salia. Hetkimessuja vietetään sunnuntaisin Orimattilan ja Artjärven kirkoissa, niihin ilmoittaudutaan kirkkoherranvirastolle ja seurakuntatoimistolle etukäteen. Jokaiseen Hetkimessuun voidaan ottaa kahdeksan seurakuntalaista. Yksityisehtoollisen mahdollisuus kotona/laitoksessa on aina, kun henkilö ei terveydentilansa takia pääse kirkkoon.

Muut tilaisuudet kirkoissa

Ulkopuoliset yleisötilaisuudet kirkoissa perutaan 28.2.2021 saakka. Orimattilan kirkko on auki ja seurakunnan työntekijä on tavattavissa 28.2.2021 asti su klo 11-13, ma-pe klo 13-14 ja 16.2. lähtien myös ti klo 17-18. Artjärven kirkon aukiolosta tiedotetaan erikseen.

Hiihtoloman rippikoulu

Rippikoulun toteuttamistavasta sovitaan erikseen viikolla 6.

Keskeytettävä toiminta

Pääsääntö on, että kaikki seurakunnan aikuisille suunnattu kokoava toiminta on tauolla 28.2.2021 saakka.

Lasten ja nuorten harrastustoiminta samaan tilaan kokoontuen voi jatkua mahdollisuuksien mukaan turvaetäisyydet ja hygieniakäytännöt huomioiden. Varhaiskasvatuksen päiväkerhot ja kouluikäisten harrastekerhot kokoontuvat seurakunnassamme näitä noudattaen. Näissä ryhmän kokoonpano on vakiintunut ja perustuu ennakkoilmoittautumiseen. Ryhmän koko on mitoitettava siten, että ryhmät eivät ole keskenään kontaktissa ja toteutettava tavalla, jossa lähikontaktit voidaan välttää tai ne vähenevät merkittävästi. Aikuisten osalta sisällä tapahtuvan ryhmäharrastustoiminnan toimintatauko jatkuu myös kiihtymisvaiheen alueella.

Muu kuin seurakunnan järjestämä toiminta seurakuntatiloissa

Ulkopuolisten ryhmien ja perhejuhlien pitäminen seurakunnan tiloissa kielletään 28.2.2021 saakka. Tämä koskee mm. ulkopuolisten kuorojen toimintaa ja muistotilaisuuksia.

Kirkkoherranvirasto ja seurakuntatoimisto

Orimattilan kirkkoherranvirasto ja Artjärven seurakuntatoimisto pysyvät suljettuna asioinnilta 28.2.2021 saakka. Toimistot palvelevat aukioloaikojen puitteissa puhelimitse ja sähköpostitse.

Diakonian vastaanotot

Diakonian vastaanottotoiminta jatkuu maanantaisin klo 9.30-10.30 virastolla ja keskiviikkoisin klo 13-14 kirkossa niin että henkilörajoitukset, turvavälit, maskisuositus ja käsihygienia huomioidaan. Seurakunta tarjoaa maskit vastaanoton asiakkaille.  Tapaamiselle voidaan myös sopia aika erikseen.

Kotikäynnit

Jos työntekijä tarkan harkinnan jälkeen käy seurakuntalaisen kotona, hän käyttää kasvomaskia. Suositellaan maskia myös kohdattavalle henkilölle. Vierailuaika on lyhyt, eikä sisällä kahvittelua. Varsinaisia uusia syntymäpäiväkäyntejä ei sovita toistaiseksi. Onnittelut mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi puhelimitse (mahdollisesti lisäksi pistäytyminen turvavälein ja kasvomaskein ulko-ovella) tai siirretään käynti myöhempään ajankohtaan.

Päätöksentekoelimet

Kokoontumisrajoitus ei koske seurakuntien lakisääteisiä luottamustoimielimiä. Varotoimenpiteenä toimielinten kokoontumisia voidaan harventaa ja päättää vain niistä asioista, jotka ovat pakollisia tai muuten kiireellisiä. Kokousjärjestelyissä on kiinnitettävä erityistä huomiota turvalliseen osallistumiseen. Kirkkolainsäädäntö ei tällä hetkellä mahdollista sähköisiä kokouksia.

Kasvomaskin käyttö

Tilanteissa, joissa on lähikontakteja, suositellaan seurakunnassa kasvomaskien käyttöä. Kasvomaskin käyttöä suositellaan kaikille yli 12-vuotiaille. Lähtökohtaisesti seurakuntalaiset huolehtivat itse oman kasvomaskin hankinnasta. Kasvomaskeja on kuitenkin tarjolla seurakuntalaisille, joille kasvomaskien kustannukset nousevat kohtuuttomiksi. Kasvomaskin käyttöä suositellaan seurakunnan työntekijöille käytettäväksi työpaikalla kaikissa tilanteissa ja työpaikalla liikuttaessa, ellei maskin käytölle ole terveydellistä estettä.

Tue Feb 09 14:40:39 EET 2021