Koronatilanne ja seurakunta 26.11.2020

jonotus turvavälein ehtoolliselle-0.jpg

PHHYKY ja Päijät-Hämeen koronayhteistyöryhmä on tehnyt 25.11.2020 linjauksen yleisötilaisuuksiin liittyvistä rajoituksista ja on pyytänyt Etelä-Suomen aluehallintovirastoa (AVI) tekemään asiassa päätöksen. Näiden pohjalta on seurakunta antanut omat suosituksensa ajalle 30.11.-14.12. Osa seurakunnan sisäisistä linjauksista on voimassa 31.12.2020 saakka. Toiminnoissa 26.-29.11. sovelletaan entistä suurempaa varovaisuutta, esim. adventin avausta 27.11. ei järjestetä tapahtumana, vaan iltakävelykohteena.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset

Piispa antaa ohjeistusta jumalanpalveluselämän ja kirkollisten toimitusten järjestämiseen 30.11.-14.12. ja kirkkoherra antaa tämän pohjalta tarkemmat paikalliset määräykset.

Seurakunta suosittelee PHHYKY:n antamien suositusten perusteella, ettei yli 10 hengen yksityistilaisuuksia  järjestetä. Tämä koskee myös perhejuhlia, kuten kastekahveja, hääjuhlia tai muistotilaisuuksia. Työsuojelullisista syistä henkilöstö ei osallistu yli 10 hengen yksityistilaisuuksiin. Kirkollisissa toimituksissa on mahdollista käyttää pastoraalista harkintaa, josta lisätietoja ja ohjeistusta antaa kirkkoherra.

Muut tilaisuudet kirkossa

Ulkopuoliset yleisötilaisuudet kirkoissa perutaan 14.12.2020 saakka, esim. joulukonsertit.

Ulkopuoliset tilaisuudet seurakuntatiloissa

Ulkopuolisten ryhmien ja perhejuhlien pitäminen seurakunnan tiloissa ei ole mahdollista 31.12.2020 saakka. Tämä koskee mm. ulkopuolisten kuorojen toimintaa ja muistotilaisuuksia.

Kirkkoherranvirasto ja seurakuntatoimisto

Orimattilan kirkkoherranvirasto ja Artjärven seurakuntatoimisto suljetaan asioinnilta 31.12.2020 saakka. Toimistot palvelevat aukioloaikojen puitteissa puhelimitse ja sähköpostitse.

Diakonian vastaanotot

Diakonian vastaanottotoimintaa pyritään jatkamaan normaalisti henkilörajoitukset, turvavälit, maskisuositus sekä käsihygienia huomioiden. Seurakunta tarjoaa maskit vastaanoton asiakkaille. Mahdollisuuksien mukaan toimitaan ajanvarauksella.

Keskeytettävä toiminta

Aikuisille suunnattu avoin toiminta, seurakunnan järjestämä tai muiden toimijoiden seurakunnan tiloissa toteuttama on tauolla 31.12.2020 saakka. Myös diakonian kirpputori, Anninkammarin kahvila ja kuorot ovat tauolla vuoden loppuun.

Jatkuvat toiminnot

Säännöllisesti kokoontuva pienryhmämuotoinen toiminta voi jatkua edellyttäen, että ryhmän kokoonpano säilyy samana ja henkilörajoitukset, turvavälit, maskisuositus sekä käsihygienia huomioidaan. Osa toiminnoista voi toteutua etäyhteyksin. Alakoululaisten kerhot voivat jatkaa toimintaansa. Lasten ja nuorten harrastusluonteinen toiminta pyritään turvaamaan.

Kotikäynnit

Välttämättömät kotikäynnit hoidetaan normaalisti, maskeja käyttäen. Sovitut syntymäpäiväkäynnit pyritään pitämään normaalisti, kunhan on kyse alle 10 hengen tilaisuudesta. Uusia syntymäpäiväkäyntejä ei sovita toistaiseksi. Onnittelut hoidetaan puhelimitse tai siirretään käynti myöhempään ajankohtaan.

Kasvomaskin käyttö

Tilanteissa, joissa on lähikontakteja, suositellaan seurakunnassa kasvomaskien käyttöä kaikille yli 15-vuotiaille. Lähtökohtaisesti seurakuntalaiset huolehtivat itse oman kasvomaskin hankinnasta. Kasvomaskeja on tarjolla seurakuntalaisille. Kasvomaskin käyttöä suositellaan seurakunnan työntekijöille monissa työtehtävissä. Maskisuositus on yleisesti voimassa mm. kirkoissa ja muissa uskonnollisten yhteisöjen tiloissa.

2020-11-26 19:21:19.0