Huonekalut saavat uuden elämän Anninkammarin Kellarinpoikien käsissä

Kolme miestä seisoo työpöydän äärellä. Pöydällä on puinen uurna ja kunnostettavana kukkataso.

Arto Salminen, Hannu Huhmarkangas, Tapio Kiviniemi. Kuva Sonja Mäkinen

Anninkammarin kellaritiloissa kokoontuu joka tiistai ryhmä, Kellarinpojat, joka kunnostaa huonekaluja seurakunnan lähetystyön hyväksi. Vuonna 1998 perustetun ryhmän kokoonpano on vaihdellut vuosikymmenten saatossa. Tällä hetkellä kellariryhmään kuuluvat yhteyshenkilönä toimiva Hannu Huhmarkangas, Arto Salminen, Jorma Heikkilä ja Tapio Kiviniemi

Kellarinpojat on vuosien varrella kunnostanut pääasiassa pienempiä huonekaluja, kuten pöytiä ja tuoleja. Isompiin töihin lukeutuu esimerkiksi terassin rakentaminen Mallusjoella.

- Teemme kellarissa eniten pienten huonekalujen korjauksia. Tarvittaessa teemme korjaustöitä kellarin ulkopuolellakin. Projekteista päätetään aina tapauskohtaisesti, koska aivan kaikkiin töihin ei ole tarvittavia työkaluja, Huhmarkangas selventää.

Kellarin työskentelytasolla on työn alla kukkapöytä, jonka jalan lohkeama on paikattu muotoon sopivalla puupalalla. Reikien kittauksen ja pöydän hionnan sekä pohjamaalauksen jälkeen on päällimmäisten maalikerrosten aika. Väritoive saadaan suoraan asiakkaalta.

- Kiireisen työtä tämä ei ole. Koska kokoonnumme vain kolmen tunnin ajan kerran viikossa, yhden kunnostusprojektin valmistumiseen saattaa kulua useampikin viikko. Yhden päivän aikana ehditään maalaamaan vain yksi maalikerros.

Kellarin toimintaan vuonna 2016 mukaan tullut Tapio Kiviniemi kertoo, että Kellarinpojat kunnosti aiemmin kymmeniä urkuharmoneja, joista saaduilla tuloilla tuettiin seurakunnan lähetystyötä. Asiakastyöt toteutetaan edelleen samalla periaatteella.

Kiviniemi näyttää puista uurnaa, joka on myös tehty kellarissa.

- Tein neljä arkkua männystä, joka oli peräisin lapsuudenkodistani Kihniöltä. Puun vuosirenkaat laskemalla sain selville, että puu oli kaatohetkellä 175-vuotias. Arkkujen tekemisestä yli jääneistä neljästä laudasta syntyi vielä neljä uurnaa.

Kellarinpojat vastaa myös kirkon kellotapulin isosta seimiasetelmasta, jota pyritään aina uudistamaan. Tänä vuonna seimi on nähtävillä joulukauden avajaispäivästä 3.12. lähtien loppiaiseen asti.

- Kellarinpojissa on mukava olla mukana. Täällä pääsee pohtimaan, miten korjausprojekti kannattaa toteuttaa. Työkalut ja työskentelyolosuhteet ovat hyvät. Aina oppii uutta, Arto Salminen kertoo.

- Meillä on avoimet ovet aina tiistaisin klo 8-11, kun olemme paikalla. Tänne saa vapaasti tulla katsomaan työn alla olevia kunnostustöitä, kohtamaan meitä ja kertomaan omien huonekalujen kunnostustarpeista. Yhteyttä voi ottaa kellarin aukioloaikojen ulkopuolellakin puhelimella ja sähköpostitse, Huhmarkangas kiteyttää.

Kellarinpojat kokoontuu tiistaisin klo 8-11 Anninkammarin kellaritiloissa, os. Erkontie 26.

Yhteyshenkilönä toimii Hannu Huhmarkangas, p. 040 841 4136 / huhmarkangas@gmail.com

Kellarinpoikia haastatteli viestintäasiantuntija Sonja Mäkinen.

2023-10-13 11:03:00.0