Jumalan puistojen ylläpidossa tarvitaan monipuolista ammattiosaamista

Nainen pitelee käsissään lehtipuhallinta ja hymyilee

Hautausmaan hoitaja Katja Kallio

Tiesitkö, että hautausmaita kutsutaan myös Jumalan puistoiksi? Hautausmaalle on jokainen tervetullut muistelemaan lähimmäistään tai vain hengähtämään arjen kiireiden keskellä. Elämän katoavaisuuden ajatusten ja läheisen menettämisen surun keskellä hautausmaan ympäristön kauneuden ja luonnonläheisyyden toivotaan tuovan kävijöilleen lohtua ja toivoa.

Hautausmaan ympäristön viihtyvyyttä kehittävät ja ylläpitävät työntekijät, joita Orimattilan keskustan hautausmaalla työskentelee kesäisin toistakymmentä. Heidän tehtäviinsä kuuluvat monipuoliset puutarhan- ja ympäristönhoitotyöt. Pääsin haastattelemaan heistä yhtä, hautausmaan hoitaja Katja Kalliota, joka työskentelee seurakunnalla 30. kesää. Katja kertoo, että tänä vuonna työntekijöitä on kesäaikaan 17 – yhdeksän aluehoitajaa, kolme ruohonleikkaajaa, yksi konetöissä avustava työntekijä sekä yksi kesälomantuuraaja. Lisäksi hautausmaalla työskentelee kolme vakituista työntekijää ympäri vuoden.

Katja tuli seurakunnalle töihin ylioppilaskirjoitustensa jälkeen vuonna 1991. Ensimmäisenä kesänä lähdettiin liikkeelle ruohonleikkuusta. Tällä hetkellä Katja vastaa aluehoitajana 220 hoitohaudasta, kahdesta varakukkapenkistä ja muistolehtojen kukista, kausityöntekijöiden perehdytyksestä, opastuksesta ja työnlaadun valvonnasta. Katjalle on kunnia-asia pitää omasta vastuualueestaan huolen ja nähdä työssä oman käden jäljen. Katja viihtyy erinomaisesti ulkoilmatöissä luonnon keskellä. Suurimmat muutokset työnteossa vuosikymmenten varrella liittyvät työjärjestykseen: ennen seurakunnalla oli puutarhuri, nykyään työnjohtaja. Katja kiittelee työntekijöihin luottamista vastuullisessa työssä, vuorovaikutteista työkulttuuria, hyviä työvälineitä ja tietenkin myös hyvää työporukkaa, jonka merkitys korostuu pareittain tehtävässä työssä.

Millaisia taitoja hautausmaatyöskentelyssä sitten tarvitaan? Fyysisessä hautausmaatyössä tarvitaan kuntoa, huolellisuutta ja ripeyttä. Kokonaisuuden ymmärtämiseen tarvitaan pelisilmää ja tilannetajua. Katja painottaa, että töissä kyllä opetetaan kaikki tarvittavat tiedot ja taidot, mutta on toki aina positiivista, jos hakijalla on harrastuneisuutta tai vastaavaa aiempaa osaamista. Hautausmaatyö sisältää paljon myös yksilöllistä asiakaspalvelua ja ihmisten kohtaamista. Ihmiset tulevat usein juttelemaan ja saattavat tarvita apua esimerkiksi läheisen hautapaikan etsimisessä. Kiireisenäkin päivänä on tärkeä pystyä pysähtymään ja kohtaamaan ihminen, jonka päivän ainoa keskustelukumppani hautausmaatyöntekijä saattaa olla. Näillä taidoilla ja ominaisuuksilla pääsee pitkälle tässä työssä, Katja tiivistää. Monelle saattaa tulla yllätyksenä se, että töihin haetaan joka kesä uudelleen, ja näin myös Katja itse kertoo toimivansa. Työhön ei pakoteta ketään, vaan siihen valitaan soveltuvimmat työntekijät.

Kasvukauden eteneminen määrittelee töiden rytmin. Kevät alkaa hiekoitushiekkojen poistolla ja nurmialueiden haravoinnilla. Roskia löytyy talven jäljiltä runsaasti. Hoitohaudoilta, joita keskustan hautausmaalla on noin 1300, poistetaan havut ja kanervat, ja kaikilta haudoilta poistetaan hautakynttilät. Kiireisintä aikaa keväällä on hoitohautojen kukkapenkkien multien vaihto, joka tulee olla tehtynä ennen kesäkukkien saapumista. Kesäksi haudoille istutetaan kestävät kesäkukat, joiden lajiketta voi vaihtaa olemalla yhteydessä hautausmaan toimistoon tai kertomalla toiveen aluehoitajille suoraan. Hoitohaudat käydään läpi kerran viikossa: jokainen hauta on yhtä arvokas, jokainen hauta saa saman hoidon ja jokaisen haudan vuoro tulee järjestyksessä omalla vuorollaan. Syksyn tullen testamenttihaudat havutetaan.

Työtä tehdään huhtikuusta lokakuuhun säällä kuin säällä. Luonnon järjestämät yllätykset pyritään korjaamaan heti, kun siihen on mahdollisuus. Katja kertoo esimerkin hiekkahautojen pinnoista, joiden kuviot sotkeutuvat rankkasateen ja puista putoavien roskien takia. Helteisimpään aikaan työskentely alkaa kuudelta aamulla, jotta työtä ehdittäisiin tehdä mahdollisimman paljon ennen keskipäivän kuumuutta. Hoitohautojen kesäkukat kastellaan normaalisti kahdesti viikossa, mutta kuivuuden aikana tarvitaan lisäkastelua. Katja itse kertoo pystyvänsä kuljettamaan kuusi täyttä kastelukannullista vettä kottikärryllä kerrallaan, mutta osa työkavereista pystyy kuljettamaan jopa seitsemän! Paahde vaikuttaa myös nurmen kuntoon - puiden aluset ja muut kuivat kohdat nurmettuvat viileämpiä ja kosteampia alueita huonommin. Katja vakuuttaa, että työntekijät tekevät aina parhaansa haastavistakin sääolosuhteista huolimatta.

Haastattelun loppupuolella Katja tahtoo myös korostaa turvallisuusasioita, jotka ovat aina keskiössä työskentelyssä. Viihtyvyyden lisäksi myös turvallisuus on yhteistyötä hautausmailla kävijöiden kanssa. Katja kuvailee esimerkkinä hautalyhtyjä, joiden piilottaminen hautakivien taakse keväällä on turvallisuusriski lasinsirujen ja terävien metalliosien takia. Kynttilöitä ei myöskään tulisi asettaa helteisinä aikoina kiven eteen nurmikolle tulipalovaaran takia. Hautausmaalla on kallistuneita kiviä, joiden oikominen on aina omaisen vastuulla. Kiven oikomispalvelua voi kysyä hautakiviyrityksiltä. Katja toivoo, että kävijät ottaisivat lapsiaan ja nuoriaan mukaan hautausmaalle. Näin uusi sukupolvi oppisi parhaiten hautausmaan ympäristön sääntöjä ja toimintatapoja.

Hautausmaan laaja kesätyöhaku avautuu seuraavan tammikuussa 2024. Katja toivoo, että hakijoilla olisi kiinnostusta fyysiseen ulkoilmatyöskentelyyn ja intoa asiakaspalveluun. Työssä on mahdollisuus oppia uusia taitoja kivassa työporukassa. Lyhempikin kesätyöpätkä saattaa aina poikia uusia mahdollisuuksia ja pitkänkin työuran, Katja kiteyttää hymyillen.

Hautausmaan hoitaja Katja Kalliota haastatteli viestintäasiantuntija Sonja Mäkinen.

2023-08-09 10:20:00.0