PÄIVITETYT KORONASUOSITUKSET ORIMATTILAN SEURAKUNNASSA 28.11.2021 asti

Ruusubegoniat kirkon kulmalla

Orimattilan kirkko marraskuun aamuvalossa

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alueen koronayhteistyöryhmä arvioi epidemiatilannetta joka maanantai: Epidemiatilanne on edelleen huono alueella, suositukset ovat ennallaan 28.11.2021 asti.

Koronayhteistyöryhmä toteaa 9.11.: "Rokottamattomien riski sairastua koronaan on nyt huomattavan korkea. Koronayhteistyöryhmä suosittaa, että Päijät-Soten alueella rokottamattomat aikuiset välttävät sisätiloja, joissa on paljon ihmisiä lähellä toisiaan erityisesti, jos on kysymys anniskeluravintoloista, joukkueurheilusta tai kontaktilajista, hengellisistä kokoontumisista, kuorolaulutoiminnasta tai yhteislaulutilaisuuksista, yöpymistä edellyttävistä kursseista, joukkoliikenteestä tai isoista yleisötilaisuuksista, joissa istumapaikkoja ei ole määritelty. Mikäli henkilö kuitenkin osallistuu näihin tilaisuuksiin, on suositeltavaa välttää lähikontakteja ja käyttää maskia. Tilaisuuksiin tulee osallistua vain terveenä."

Orimattilan seurakunnassa toimitaan edelleen ja 28.11.2021 asti seuraavasti:

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset kirkoissa toimitetaan niin, että enimmäishenkilömäärää ei ole määritelty missään kiinteistössä, mutta turvavälejä noudatetaan. Kirkoissa vain joka toinen penkkirivi on käytössä. Tätä rajoitusta on ehdottomasti noudatettava.  Jumalanpalvelusten striimauksissa on taukoa.

Kirkollisia toimituksia voidaan suorittaa myös kodeissa ja seurakunnan muissa kuin kirkkotiloissa.

Yksityistilaisuuksien (mm. perhejuhlat, kuten kastekahvit, hääjuhlat, muistotilaisuudet) terveysturvallisuusvastuu on perheillä ja omaisilla. Työntekijät voivat osallistua yksityistilaisuuksiin, mikäli terveysturvallisuusnäkökohdat huomioidaan.

Kasvomaskia suositellaan käytettäväksi sisätiloissa jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa, erityisesti jos turvavälejä ei pystytä noudattamaan. Terveysturvallisuusnäkökohdat tarkkaan huomioiden ja puheen selkeyden ja kuuluvuuden parantamiseksi sekä näiden seikkojen kokonaisarvion perusteella pappi/avustaja voi toimia myös ilman maskia, mutta ehtoollisenvieton aikana kasvomaski on heillä käytössä. Kolehdinkantajat käyttävät maskia. Orimattilan ja Kuivannon kirkossa on siirrytty pyhäinpäivästä 6.11. lähtien siihen, että ehtoollispikarit ovat valmiiksi alttarikaarella. Kuoriin tullessaan ehtoollisvieraat puhdistavat kätensä käsidesillä ja asettuvat kaarelle harvakseltaan. Artjärven kirkossa tähän käytäntöön siirryttiin jo 24.10.

Yksityisehtoollisen mahdollisuus kotona/laitoksessa on aina, kun henkilö ei terveydentilansa takia pääse kirkkoon.

Muut tilaisuudet

Kaikki seurakunnan toiminta on mahdollista ilman osallistujamäärärajoituksia, kunhan terveysturvallisuusohjeita noudatetaan kaikissa seurakunnan kiinteistöissä. Ulkopuolisten järjestämien ryhmien ja yksittäistilanteiden sekä perhejuhlien järjestäminen seurakunnan kiinteistöissä on mahdollista.

Kirkkoherranvirasto

Kirkkoherranvirastossa asioitaessa suositellaan käytettäväksi kasvomaskia. Monet asiat voi myös hoitaa puhelimitse ja sähköpostitse.

Diakonian vastaanotot

Diakonian vastaanottotoiminta maanantaisin klo 9.30-10.30 virastolla hoidetaan niin että turvavälit, maskisuositus ja käsihygienia huomioidaan. Seurakunta tarjoaa maskit vastaanoton asiakkaille. Tapaamisaika voidaan myös sopia erikseen.

Kotikäynnit

Kaikenlaisia kotikäyntejä voidaan tehdä terveysturvallisuuskäytäntöjä noudattaen, terveysturvallisuuden takaamiseksi myös kasvomaski voi olla tarpeen.  Laitoskäynneillä noudatetaan laitoksen ohjeistusta.

Etätyö ja työskentely seurakunnan tiloissa

Etätyö on edelleen mahdollista. Työkokoukset pidetään turvavälit huomioiden, tarvittaessa tavallista väljemmissä tiloissa. Työnantajana seurakunta kannustaa työntekijöitään ottamaan rokotukset.

Kasvomaskin käyttö

Tilanteissa, joissa on lähikontakteja, suositellaan seurakunnassa kasvomaskien käyttöä sisätiloissa. Yleinen kasvomaskin käyttösuositus koskee kaikkia yli 12-vuotiaita, ellei maskin käytölle ole terveydellistä estettä. Lähtökohtaisesti seurakuntalaiset huolehtivat itse oman kasvomaskin hankinnasta. Kasvomaskeja on kuitenkin tarjolla kaikissa seurakunnan kiinteistöissä.

2021-08-11 20:30:00.0