POIKKEUSOLOT 8.-28.3.2021

-

Hallitus on valmis ottamaan poikkeusolot käyttöön kolmen viikon ajaksi - vaikutuksia myös kirkkoon ja seurakuntiin

Eduskunta päättää asiasta ensi viikolla. Hallitus totesi, että epidemiassa on siirrytty tasolle 2, mikä tarkoittaa mm. laajinta mahdollista etätyö- ja maskisuositusta. Valmiuslakia ei tässä vaiheessa oteta kuitenkaan käyttöön.

Hallitus suosittaa, että poikkeusolojen ajan myös kiihtymisvaiheen alueilla - esimerkiksi Päijät-Hämeessä - rajoitettaisiin julkisten kokoontumisten osalliistujamäärä kuuteen henkeen, samoin suositellaan yksityistilaisuuksien osalta. Tämä asia kuuluu kuitenkin Aluehallintoviraston ja PHHYKY:n päätösvaltaan, joten seurakunta odottaa linjauksia heiltä. Tänään PHHYKY on kuitenkin jo tiedottanut, että: ”Valtioneuvoston tänään julkaisemat toimet tullaan ottamaan alueella käyttöön.”

Tiistaina 23.2. tiedotetut rajoitukset ovat voimassa toistaiseksi. Päivitetyistä rajoituksista tiedotetaan alkuviikosta. Kokoontumisrajoituksilla on vaikutuksia ainakin kirkollisiin toimituksiiin ja Hetkimessuihin 8.-28.3. Seurakunnan työntekijöille annetaan tarkempaa ohjeistusta laajennetusta etätyö- ja maskisuosituksesta kolmen ko. viikon aikana.

2021-02-25 15:50:00.0