Kokoontumisrajoitukset jatkuvat 25.1.2021 saakka

Talvinen maisema, lunta oksilla

PHHYKY:n 29.12.2020 tiedotteen mukaan koko maakunta on koronavirusepidemian osalta edelleen leviämisvaiheessa. Päijät-Hämeen koronayhteistyöryhmä on tehnyt 28.12.2020 linjauksen yleisötilaisuuksiin liittyvien rajoitusten jatkamisesta ja on pyytänyt Etelä-Suomen aluehallintovirastoa (AVI) tekemään asiassa päätöksen.

Orimattilan seurakunnassa toimitaan 25.1.2021 asti seuraavasti:

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset

Jumalanpalvelukset toimitetaan ilman läsnä olevaa seurakuntaa. Jumalanpalvelukset joko suoratoistetaan tai nauhoitetaan etukäteen. Jumalanpalvelukset on katsottavissa Orimattilan seurakunnan Youtube-kanavalla.

Yksityistilaisuuksien osallistujamäärä rajataan 10 henkilöön. Tämä koskee myös perhejuhlia, kuten kastekahveja, hääjuhlia tai muistotilaisuutta. Kirkollisissa toimituksissa on henkilömäärän osalta mahdollista käyttää piispan luvalla pastoraalista harkintaa, josta lisätietoja ja ohjeistusta antaa kirkkoherra. Työsuojelullisista syistä henkilöstö ei osallistu yli 10 hengen yksityistilaisuuksiin. Myös pienemmissä tilaisuuksissa läsnäolo pidetään mahdollisimman lyhyenä. Kasvomaskia suositellaan käytettävän jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa.

Muut tilaisuudet kirkossa

Ulkopuoliset yleisötilaisuudet kirkoissa perutaan 25.1.2021 saakka.

Ulkopuoliset tilaisuudet seurakuntatiloissa

Ulkopuolisten ryhmien ja perhejuhlien pitäminen seurakunnan tiloissa kielletään 25.1.2021 saakka. Tämä koskee mm. ulkopuolisten kuorojen toimintaa ja muistotilaisuuksia.

Kirkkoherranvirasto ja seurakuntatoimisto

Orimattilan kirkkoherranvirasto ja Artjärven seurakuntatoimisto suljetaan asioinnilta 25.1.2021 saakka.

Toimistot palvelevat aukioloaikojen puitteissa puhelimitse ja sähköpostitse.

Diakonian vastaanotot

Diakonian vastaanottotoimintaa pyritään jatkamaan normaalisti, kuitenkin siten, että henkilörajoitukset, turvavälit, maskisuositus sekä käsihygienia huomioidaan. Seurakunta tarjoaa tarvittaessa maskit vastaanoton asiakkaille. Mahdollisuuksien mukaan toimitaan ajanvarauksella.

Keskeytettävä toiminta

Pääsääntö on, että kaikki seurakunnan kokoava toiminta on tauolla 25.1.2021 saakka. Samalla kuitenkin kannustetaan toimimaan sähköisissä ympäristöissä (Teams, Zoom, Discord, Facebook tms.) siltä osin, kun se on mahdollista.

Kotikäynnit

Välttämättömät kotikäynnit hoidetaan maskia käyttäen. Suositellaan maskia myös kohdattavalle henkilölle, jos suinkin mahdollista. Uusia syntymäpäiväkäyntejä ei sovita toistaiseksi. Onnittelut mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi puhelimitse, tai siirretään käynti myöhempään ajankohtaan.

Päätöksentekoelimet

Kokoontumisrajoitus ei koske seurakuntien lakisääteisiä luottamustoimielimiä. Varotoimenpiteenä toimielinten kokoontumisia voidaan harventaa ja päättää vain niistä asioista, jotka ovat pakollisia tai muuten kiireellisiä. Kokousjärjestelyissä on kiinnitettävä erityistä huomiota turvalliseen osallistumiseen. Kirkkolainsäädäntö ei tällä hetkellä mahdollista sähköisiä kokouksia.

Kasvomaskin käyttö

Tilanteissa, joissa on lähikontakteja, suositellaan seurakunnassa kasvomaskien käyttöä. Kasvomaskin käyttöä suositellaan kaikille yli 15-vuotiaille. Lähtökohtaisesti seurakuntalaiset huolehtivat itse oman kasvomaskin hankinnasta. Kasvomaskeja on kuitenkin tarjolla seurakuntalaisille, joille kasvomaskien kustannukset nousevat kohtuuttomiksi. Kasvomaskin käyttöä suositellaan seurakunnan työntekijöille käytettäväksi työpaikalla kaikissa tilanteissa ja työpaikalla liikuttaessa, ellei maskin käytölle ole terveydellistä estettä.

Muistilista

THL:n viisi valttia koronan torjuntaan:

1. Jos saat oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.
  2. Pidä ainakin 1-2 metrin etäisyys muihin ihmisiin.
  3. Huolehdi käsi- ja yskimishygieniasta.
  4. Käytä kasvomaskia, kun et voi pitää etäisyyttä.
  5. Lataa Koronavilkku-sovellus.

2020-12-30 09:02:00.0