Ohjeet jumalanpalvelukseen osallistujille ja ehtoollisen viettoon Orimattilan seurakunnassa 1.6.2020 alkaen

Orimattilan kirkko sakastin kulmalta

Ohjeita jumalanpalvelukseen osallistujille ja ehtoollisen viettoon Orimattilan seurakunnassa 1.6.2020 alkaen

Orimattilan ja Artjärven kirkoissa ei ole asetettu osallistujamäärälle ylärajaa, koska turvavälit pystytään säilyttämään ja tilassa liikkumaan turvallisesti. Kuivannon kirkon tilaisuuksissa saa kirkossa olla enintään 50 henkeä. Tämä ohjeistus on tehty Orimattilan isoon kirkkoon. Artjärven kirkossa noudatetaan samoja periaatteita. Artjärven kirkon osalta ohjeistus on luettavissa Artjärven kirkon ovilla ja kappeliseurakunnan Facebook-sivulta. Kuivannon kirkossa on kesän aikana kaksi iltakirkkohetkeä, joissa noudatetaan samoja periaatteita

Älä tule sairaana kirkkoon jumalanpalvelukseen tai muuhunkaan tilaisuuteen. Riskiryhmiin kuuluvien kannattaa edelleen varjella itseään.

• Kirkkoon tulijan vastuulla on huomioida turvavälit, 1-2 metriä:

• käytetään kaikkia ovia tullessa ja lähtiessä
  • istutaan vain joka toisella penkkirivillä
  • sivuparvet ovat myös käytössä (äänentoisto parville ei tosin ole hyvä)
  • kuulumiset vaihdetaan ulkona, ei kirkon käytävillä
  • perheet voivat istua ja liikkua vierekkäin

• Kirkon kaikkien sisäänkäyntien luona on käsidesinfiointiainetta. Kirkkoon tulijan toivotaan desinfioivan kätensä.

• Virsikirjat: kirkkoon tulija ottaa itse virsikirjan, näitä löytyy kaikilta ovilta ja keskiristiltä. Voit myös käyttää omaa virsikirjaa tai kännykkää virsikirja.fi. Älä vie virsikirjaa takaisin, vaan jätä se paikallesi kirkon penkkiin! Kirkko-opas/suntio kerää ne seuraavana päivänä. Samat kirjat eivät tule käyttöön peräkkäisinä päivinä.

• Kolehti: Jos kirkkovieraita on suhteellisen vähän ja harvakseltaan, suntio (ja mahdollinen kirkkoväärti) kerää kolehdin normaaliin tapaan pitkävartisilla haaveilla. Jos kirkkovieraita on runsaammin, kolehti kerätään jumalanpalveluksen jälkeen kaikilla ovilla oleviin keräyshaaveihin.

Ehtoollisenvietto: Ehtoolliselle tulijat muodostavat jonon kirkon keskikäytävää pitkin turvavälit säilyttäen. Seurakuntalainen ottaa alttarialueelle tullessaan pöydältä pikarin käteensä. Tälläkin pöydällä on käsidesipullo. Seurakuntalaiset tulevat ehtoollispöytään yksitellen tai perhekunnittain. Ehtoollisvieras jää seisomaan alttarikaiteen eteen, ei siis polvistuta. Pappi lausuu ensin jakosanat ja jakaa sitten sekä leivän että viinin. Ehtoollisleipä jaetaan ”pitkällä kädellä” ehtoollisvieraan käteen. Leipä asetetaan seurakuntalaisen maljan muotoon asetetulle kämmenelle niin, että käsien koskettamista vältetään. Ehtoollisviini jaetaan maljasta seurakuntalaisen kädessä olevaan pikariin. Ehtoollisen nautittuaan seurakuntalainen asettaa pikarinsa ikkunoiden lähellä olevalle pöydälle ja poistuu jompaakumpaa sivukäytävää pitkin.

• Ehtoollispöytään voi lapsi tai aikuinen tulla myös vain siunattavaksi. Siunaaminen tapahtuu seurakuntalaisten seisoessa samaan tapaan kuin ehtoollisella. Pappi siunaa turvavälin säilyttäen koskematta seurakuntalaista.

• Jumalanpalveluksen jälkeen pappi on kauniilla säällä pääoven luona ulkosalla ja sadekelillä tervehtii kirkosta lähtijöitä pääoven luona urkuparven rappusilta.

• Myös pappi ja muut jumalanpalveluksen toimittajat noudattavat terveyteen, käsihygieniaan ja turvaväleihin liittyvää ohjeistusta tarkasti.

2020-06-03 20:38:34.0