HAUTAUSMAALLA VALMISTAUDUTAAN TULEVAAN KESÄÄN

Haravarivistö hautausmaalla

Hautausmaalla valmistaudutaan tulevaan kesäkauteen - mitä se tarkoittaa?

Seurakunnan työntekijät tasoittavat ja tiivistävät talvella hautojen peittämisen yhteydessä haudalle jätetyt hautakummut keväällä. Omaisten tehtävänä on pitää hauta siistinä ja toimittaa kynttilät, lakastuneet kukat tai mahdolliset muut jätteet asianmukaisiin kierrätysastioihin. Muistomerkkien taakse ei saa jättää säilytykseen lasimaljakoita, lyhtyjä tai muuta tavaraa, mikä aiheuttaisi haittaa tai jopa vaaraa hautausmaan kunnossapidosta vastaaville henkilöille.

Mikäli omaiset eivät ole vieneet keväällä hautakynttilöitä pois, seurakunta poistaa lumien sulettua haudoilta sekä muoviset että lasiset hautalyhdyt. Maassa olevat hautalyhdyt voivat rikkoontua, kun hautausmaalla tehdään huoltotöitä. Lasinsirut ovat erityinen riski. Kysymys on siis hautausmaalla työskentelevien ja hautausmaalla kävijöiden turvallisuudesta.

Metallinen maasta irti oleva lyhty on turvallisempi valinta, suosittelemme sellaisten käyttöä. Omaisten tulee kerätä myös nämä lyhdyt keväällä, näin hautausmaan hoitaminen on turvallista. Talvella suositeltavinta on polttaa tavallisia kynttilöitä lyhdyssä.

Kuivana aikana muovisten ja lasisten hautalyhtyjen käyttö on kielletty tulipalovaaran vuoksi. Maastopalovaroituksen voimassaollessa kielto perustuu lakiin.

Haudoilta poistetut muovikuoriset kynttilät voi laittaa metallikansineen energiajäteastioihin. Lasikynttilät laitetaan kaatopaikkajäteastioihin.

2023-04-26 20:43:16.0