Konfirmaatiomessu Orimattilan kirkossa klo 12

Orimattilan kirkko

"Kätesi laske siunaten suojaksi meidän kaikkien" (konfirmaatiovirrestä 236)

Rippikouluryhmä 6 konfirmoidaan messussa. Tuomas Niskanen toimii liturgina, teol.yo. Aaro Saksala saarnaa, Veera Surkka kanttorina, kirkkoväärtinä Arto Virtanen.

Tänään on apostolien päivä. Jo varhain keskiajalla on vietetty apostolien Pietarin ja Paavalin päivää heidän marttyyrikuolemansa muistoksi (29.6.). Heidät surmattiin perimätiedon mukaan Roomassa keisari Neron toimeenpanemissa vainoissa vuonna 67. Kun apostolien päivät Ruotsi-Suomessa poistettiin vuonna 1772, myös Pietarin ja Paavalin päivä erillisenä pyhänä lakkasi. Sittemmin sen tekstit on sijoitettu tähän sunnuntaihin.

Nykyisin tänä sunnuntaina (6. sunnuntai helluntaista) muistellaan kaikkia apostoleja. Sunnuntain tekstit puhuvat apostolien kutsumisesta ja opetuslapsen tehtävästä laajemminkin. Kristus on katsonut myös meidät arvollisiksi osallistumaan työhönsä. Kuuliaisina Jumalan sanalle olemme osallisia uudesta elämästä Kristuksessa.

Tampereen hiippakunnan kolehtikohde: lähetystyölle, hiippakunnan nimikkolähettien Sakari ja Päivi Löytyn työn tukemiseen Namibian ev.lut. kirkossa, Suomen Lähetysseuran kautta.

Kuva: Kirkon kuvapankki/Oulun seurakunnat/Sanna Krook
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä