Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus

pe 14.4. klo 10.00

Orimattilan kirkko

"Se on täytetty!"

Liturgina Annakaisa Rantala, Hanna Suominen saarnaa, kanttorina Miia Kettunen. Kirkkokuoro. Kirkkoväärteinä Aulikki Haapaniemi, Hannu Huhmarkangas ja Pertti Laaksonen.

Pitkäperjantain sanoma julistaa: Kristus on kuollut meidän edestämme. Hänen sovitustyönsä on täytetty. Siksi tämä on suuri päivä kristikunnassa. Monissa kielissä se näkyy jo päivän nimessä. Useissa slaavilaiskielissä ja jopa sukukielissämme unkarissa ja virossa käytetään nimityksiä, jotka merkitsevät 'suuri perjantai'. Kristityn saamaa sovituksen lahjaa kuvastaa myös englannin nimitys Good Friday, 'hyvä perjantai'. Monissa romaanisissa kielissä päivää kutsutaan 'pyhäksi perjantaiksi' (esim. ransk. Vendredi saint). Saksan kielen nimityksessä Karfreitag taas korostuu Kristuksen ristinkuoleman murheellisuus (kar -osa on vanhaa saksaa ja merkitsee 'surua').

Suomessa käytettävä nimitys pitkäperjantai on käännöslaina ruotsista: långfredag. 'Pitkää' ilmaisevaa sanaa käytetään perjantain yhteydessä yleisesti vain Pohjoismaissa.

Kolehti Lähetystyöhön Suomen Lähetysseuran kautta teemalla "Muutamme maailman oikeudenmukaisemmaksi" ihmiskaupanvastaiseen työhön.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Linkki avautuu uudessa välilehdessä