Minun kirkkoni

Elämme Suomessa monien vaalien aikaa - meillä on mahdollisuus vaikuttaa oman yhteisömme asioihin myös seurakunnassa

Monenlaisten vaalien joukossa seurakuntavaalit saattavat isoita otsikoista unohtua. Niillä on kuitenkin suuri paikallinen merkitys. Seurakunnat ovat itsenäisiä ja ne voivat monessa asiassa toimia vapaasti, yhteisiä pelisääntöjä ja reunaehtoja toki noudattaen.

Kirkkovaltuusto on yksittäisen seurakunnan ylin päättävä elin, johon jäsenet valitaan joka neljäs vuosi järjestettävissä seurakuntavaaleissa. Kirkkovaltuuston koko riippuu seurakunnan koosta. Orimattilan seurakunnan kirkkovaltuutossa on 27 jäsentä. Jotta vaalit toisivat hyvän ja rakentavan tuloksen koko seurakunnan parhaaksi, tarvitaan kaksi asiaa. Ensiksi tarvitaan paljon erilaisia ehdokkkaita - ihan tavallisia seurakunnan jäseniä, joilla on erilaista elämänkokemusta ja seurakuntakokemusta, sekä ennen luottamustehtävissä olleita että uusia kasvoja. Sen jälkeen tarvitaan vielä paljon enemmän äänestäjiä valitsemaan hyvistä ehdokkaista ne, joilla on intoa, taitoa ja rakkautta rakentaa yhteistä hyvää seurakuntaa.

Tässä artikkelissa hyviä vinkkejä ehdokkaaksi asettuville!

Lähtisitkö ehdolle? Lisätietoja Orimattilan seurakunnassa vireillä olevista valistsijayhdistyksistä löydät tästä.

Äänestäthän marraskuussa!

Seurakuntavaalit ovat ainoat koko maata koskevat vaalit, joissa jo 16-vuotiaat saavat äänestää.

Tältä sivulta löydät toivottavasti kaiken tarvitsemasi tiedon. Sivua muokataan vaalivuoden edetessä.

Kirkkoherra, kirkkoneuvoston pj.
Orionaukio 2 C, 2.krs.
16300 Orimattila

Kirkkoherrana johdan seurakunnan toimintaa ja valvon seurakunnan kaikkea elämää ja työtä. Velvollisuutenani on vastata, että seurakunnassa asiat ovat kirkon tunnustuksen ja tehtävän mukaisia. Vastaan myös kirkkoherranviraston toiminnasta ja olen virkani puolesta kirkkoneuvoston puheenjohtaja.  Tehtävän hoidossa tarvitsen sekä henkilöstöä että luottamushenkilöitä, mutta myös seurakuntalaisia. Parhaiten minut tavoittaa sähköpostilla tai jättämällä soittopyynnön kännykkääni. Vapaapäiväni ovat yleensä viikonlopun tietämissä.