Luther-visan kysymykset

Visan kysymyksiin ei kannata suhtautua suurella vakavuudella :).

MIKÄ SEURAAVISTA ON MARTTI LUTHERIN LAUSAHDUS?

1. ”Auta, pyhä Maria, tahdon ryhtyä munkiksi.”

2. ”Jos huomenna tulisi maailmanloppu, istuttaisin tänään omenapuun.”

3. ”On parempi istua oluttuvassa ja ajatella kirkkoa kuin istua kirkossa ja ajatella oluttupaa.”

4. ”Tässä julistan, enkä muuta voi.”

5 ”Enkeli taivaan lauloi näin.”

Luther-visan vastaukset

Myöskään visan vastauksia ei ole laadittu suurella vakavuudella.

TIESITKÖ TÄMÄN LUTHERISTA JA HÄNEN SANOISTAAN?

1. ”Auta, pyhä Maria, tahdon ryhtyä munkiksi.” RUKOUSPYYNTÖ EI OLE LUTHERILTA

Oikeustiedettä opiskellut 21-vuotias Martti Luther joutui ankaran ukkosmyrskyn keskelle, pelästyi ja rukoili: ”Auta, pyhä Anna, tahdon ryhtyä munkiksi.” Martti pelastui myrskystä ja piti lupauksensa. Hän meni luostariin ja alkoi opiskella teologiaa. – Martin isä oli kaivosmies ja Pyhä Anna oli kaivosmiesten suojelupyhimys. Perimätiedon mukaan Anna oli Jeesuksen äidin, Marian, äidin nimi. Jeesuksen mummo siis!

2. ”Jos huomenna tulisi maailmanloppu, istuttaisin tänään omenapuun.” LAUSE EI OLE LUTHERILTA

Tämä on tunnetuimpia Lutherin nimissä kulkevia lauseita. Se ei kuitenkaan ole Lutherilta peräisin, sitä ei löydy mistään Lutherin teoksista tai kirjoituksista. Ajatus kyllä sopii hänelle: toivo ja hyvän lopullinen voitto ovat uskon tärkeitä osasia. Hyvä elämänohje!

TÄMÄ ON LUTHERIN TOTEAMUS

Tämä Lutherin sanonta löytyy hänen kirjoituksistaan. Ruoka ja juoma ovat Jumalan hyviä lahjoja. Elämän iloista saa nauttia. Kirkossakin kannattaa käydä – siellä on armoa tarjolla!

4. ”Tässä julistan, enkä muuta voi.” LAUSAHDUS EI OLE LUTHERILTA

Luther kirjoitti suorasukaisesti kirkossa havaitsemistaan epäkohdista. Loputa hänet haastettiin Wormsin valtiopäiville vuonna 1521. Häntä vaadittiin perumaan puheensa. Luther ei kuitenkaan omaantuntoonsa vedoten niin tehnyt ja tällöin hänen kerrotaan sanoneen: "Tässä seison enkä muuta voi. Jumala minua auttakoon.”

4. ”Enkeli taivaan lauloi näin.” SÄE EI OLE LUTHERILTA

Tuttu jouluvirsi 21 on kyllä Lutherin kirjoittama, mutta se alkaa suomeksi ”Enkeli taivaan lausui näin.”  Martti Lutherin virsi syntyi kaiketi jouluksi 1534. Alkuperäisenä virressä on 15 säkeistöä, ja se oli tarkoitettu lasten seimikuvaelmaksi. Enkelille ja paimenille oli omia säkeistöjä. Voi olla, että Luther kirjoitti tämän virtensä erityisesti omia lapsiaan ajatellen.