Syntymäpäivät:

Onnenkyyhky lentää, kaukomailta entää

Kaikenikäisten syntymäpäivät muistuttavat arvokkaasta Luojan lahjasta, elämästä. Syntymäpäivä on kiitoksen ja ilon päivä. Seurakunta muistaa sekä nuoria että iäkkäitä jäseniään syntymäpäivän merkeissä.

1, 2, 3 ja 4 vuotta täyttäville jäsenilleen seurakunta lähettää onnittelukortin. Orimattilalainen taiteilija Tuovi Riihimäki on tehnyt seurakunnalle oman neljän syntymäpäiväkortin sarjan. Korttien tekstit ovat työntekijöidemme käsialaa.

5-vuotiaat puolestaan järjestetään syksyisin yhteiset syntymäpäiväjuhlat, johon kutsutaan synttärisankari oman aikuisen kanssa. Oma aikuinen voi olla äiti, isä, isovanhempi, kummi tai muu lapselle läheinen aikuinen. Henkilökohtainen kutsu tulee postitse.

Vuosittain järjestetään myös kymppisynttärit pyöreät 10 vuotta täyttäville seurakuntalaisille. Henkilökohtainen kutsu näihinkin juhliin tulee postitse.

70-vuotiaat kutsutaan yhteisiin syntymäpäiväjuhliin. Kutsu koskee päivänsankaria ja seuralaista. Juhla järjestetään pari kertaa vuodessa.

75 ja 85 vuotta täyttäville lähetetään syntymäpäiväkortti, kotikirkon kuvalla varustettu.

Jos päivänsankari niin toivoo, seurakunnan työntekijä käy onnittelemassa Orimattilan seurakunnan 70-, 80- ja 90-vuotiaita jäseniä ja sen jälkeen vuosittain.

Seurakunta lähettää ensin syntymäpäiväsankareille kirjeen ja valmiiksi painetun ja postimaksetun kortin, joka tulee palauttaa, mikäli toivoo seurakunnan työntekijän vieraaksi. Artjärvellä onnittelija tulee kappeliseurakunnasta ja Orimattilassa emäseurakunnasta. Vierailija on useimmiten joku papeista. Myös diakoniatyöntekijät käyvät onnittelemassa, joskus toiveen mukaan joku muukin seurakuntalaiselle tuttu työntekijä.  Seurakunnan työntekijän voi kutsua käymään, vaikka ei järjestäisikään varsinaisia juhlia. On mahdollista kutsua hänet aivan tarkoituksella jonain muuna päivänä kuin muut vieraat. Rauhallinen rupattelukin sujuu silloin ehkä paremmin kuin juhlan keskellä. Vierailuun ei tarvita valmisteluja, kohtaaminen on tärkeintä. Monet juhlivat ymmärrettävistä syistä nykyään lauantaisin - pappien töiden takia juhlaan ehtiminen toivottuna aikana juuri lauantaina on useimmiten hankalaa.

Kotiseurakunnan onnittelijaa voi kutsua muihinkin syntymäpäiväjuhliin - eikä tarvitse edes täyttää pyöreitä!

Pikkulasten onnittelukortit
Kukkalaitteen takana satavuotias seurakuntalainen ja onnittelut tuova kirkkoherra katsovat toisiaan.
Anna Ahosen 100-vuotissyntymäpäivät. Kuva: Minna Nousiainen.