110 vuotta elämää - kauppapuodista Anninkammariksi

Nykyään Anninkammarina tunnettu kiinteistö Orimattilan seurakunnan maalla on vuodelta 1906. Sen rakennutti kauppa- ja asuintalokseen Orimattilan Järvikylästä kirkonkylään muuttanut Manfred Järvinen. Hän piti talon alakerrassa kauppapuotia 1930-luvulle saakka. Niinikoskelta kotoisin oleva maisteri Aate Seppälä sijoitti rakennuksen pihapiiriin myllyn vuonna 1932. Hän siirsi tästä myllytoimintansa 1940-luvun loppupuolella vähän matkan päähän rakennuttamaansa tiiliseen myllyrakennukseen. Kauppatalon pihapiiristä entinen mylly, jossa toimi vuosia myös leipomo, purettiin keväällä 1997.

Manfred Järvisen lopetettua sekatavarapuodin pidon toimi kaupparakennuksessa kahvila ja sen yhteydessä leipomo, sota-aikana hetken verran lisäksi leikkikaluja valmistava  yritys. 1960-1980-luvuilla rakennus oli Lauri Näverin huonekaluliikkeenä. Yhä tästä rakennuksesta puhutaankin myös ”Näverin talona”. Talon kunnostustyöt aloitettiin keväällä 1996 työharjoittelu- ja ammattikurssityönä. Kunnostustöiden suunnittelusta vastasi arkkitehti Eeva Aarrevaara. Rakennus on julkisivujen osalta merkitty suojelukohteeksi. Seurakunnallinen toiminta alkoi Anninkammarilla syksyllä 1996.

Huoneiden kalustamisessa on käytetty seurakunnalle testamenttilahjoituksena saatua Anni Peltoniemen ja Eila Vilhosen koti-irtaimistoa sekä yksityisten seurakuntalaisten lahjoittamia esineitä ja huonekaluja. Anni Peltoniemen lahjavaroilla saatiin hankituksi myös muuta tarpeellista sisustusta. Lahjoittajalle kiitollisena haluttiin talolle antaa nimi Anninkammari. Kokoushuone sai uuden salimaisen kalustuksen v. 2004. Kalusteet saliin hankittiin antiikkiliikkeistä Helvi Virtasen lahjoittaman testamentin myötävaikutuksella.

Aikaisemmin vuokratiloissa alkanut kammaritoiminta siirtyi kunnostettuihin kodikkaisiin tiloihin. Kammarissa aloitti toimintansa myös Lähetyspuoti. Molemmissa toiminta perustuu seurakuntalaisten vapaaehtoiseen työpanokseen. Tila on erilaisten tilaisuuksien ja piirien käytössä. Kammarin toimistotilat kunnostettiin Anninkammarin vintille vuonna 2008. Alakerran entinen toimistotila muutettiin hiljaiseksi huoneeksi, jonne hankittiin antiikkiliikkeestä kalusteet. Yläkerrassa on varastotilaa sekä lähetystyön mattokutomo ja pohjakerroksessa sijaitsee puutyöverstas. Kammarin Anninkuistilla toimii pieni Lähetyspuodin kirpputori ja Rakkauden sisarten myyntihyllyt.