Laskiaissunnuntain messu Orimattilan kirkossa klo 10

su 26.2. klo 10.00

Orimattilan kirkko

"Kirkkoon kun kellot kutsuvat, suo sinne tiemme johtaa" (virsi 197)

Liturgina Hannu Rantala, Annakaisa Rantala saarnaa, kanttorina Leena Eskelinen. Mukana Mallusjoen Kyläpelimannit (joht. Matti Kuusisto). Kirkkoväärteinä Erkki Kivinen ja Sirpa Kivinen.

Laskiaissunnuntaina laskeudutaan paastoon. Pian alkaa yksinkertaisten elämäntapojen, itsekieltäymyksen aika. Sunnuntain latinankielinen nimi esto mihi (= ole minulle) on puolestaan saatu päivän vanhan antifonin alkusanoista (Ps. 31:3): "Ole minulle kallio, jonka suojaan saan paeta, vuorilinna, johon minut pelastat."

Jeesuksen julkinen toiminta saavuttaa käännekohtansa. Vaellus Jerusalemiin, kohti kärsimystä ja kuolemaa, alkaa. Mutta juuri tällä tiellä Ihmisen Poika kirkastetaan. Jumalallinen rakkaus voittaa antaessaan itsensä alttiiksi kuolemaan asti. Tarvitsemme silmiemme avautumista, jotta näkisimme, miten Jeesus kärsii meidän puolestamme ja koko maailman puolesta. Vapahtaja kysyy myös meiltä itsemme alttiiksi antamista Jeesuksen seuraamisessa.

Kolehti Yhteisvastuukeräykselle Kirkkopalveluiden kautta.
Messun virret:
430:1-4