Kuvassa nauravat nuoret päät yhdessä.

Rippikoulut 2024

Ilmoittautuminen vuoden 2024 rippikouluihin on päättynyt 1.10.2023 klo 23.59.

Mikäli haluat vielä ilmoittautua rippikouluun, ole yhteydessä rippikoulupastoriin (Johan Savola). Myöhässä ilmoittautuminen on mahdollista, mutta tällöin vaihtoehdot ovat rajallisemmat. Ajoissa ilmoittautuneet ovat etusijalla.

Ennen ilmoittautumista tutustu rippikouluvaihtoehtojen päivämääriin, niin ennakkopäivien, intensiivijakson kuin konfirmaatiopäivän osalta. Kaikki päivät löydät tästä linkistä. Jos et pysty avaamaan linkkiä, lähetä sähköpostia johan.savola(a)evl.fi, niin lähetän kirjeen sähköisenä.

Rippikoulu! Mikä?

Rippikoulu on kasteopetusta. Se on eräänlainen matka siihen uskoon, johon sinut on kastettu. Jos sinua ei ole kastettu, voidaan sinut kastaa rippikoulusi yhteydessä, ennen konfirmaatiota. Rippikoulussa tutustut myös itseesi, omaan elämääsi ja omiin ajatuksiisi. Samalla opit tuntemaan uusia ihmisiä ja kotiseurakuntaasi.

Rippikoulu! Miten?

Orimattilan seurakunta järjestää rippikoulun seuraavilla tavoilla:
- talvella talviloman aikaan kaksi leiririppikoulua, toinen pidetään Lapissa ja toinen omalla leirikodilla Mallusjoella
- kesällä useampi leiri Mallusjoella
- kesällä päivärippikoulun (päivärippikoulussa ollaan vain päivisin, noin klo 9-16, kuten koulussakin, ja illaksi mennään kotiin. Se on hyvä vaihtoehto sinulle, joka haluat käydä rippikoulun, mutta et osallistua leirille ja viettää öitäsi leirillä. Rippikoulun suorittaminen päivärippikoulussa on yhtä hyvä vaihtoehto kuin leirilläkin.)

Rippikoulu päättyy! Konfirmaatio?

Rippikoulu päättyy kirkossa vietettävään konfirmaatiomessuun. Konfirmaatiomessussa nuoret lausuvat yhdessä seurakunnan kanssa uskontunnustuksen. Seurakunta rukoilee heidän puolestaan ja rippikoulun opettajat, yhdessä kummien kanssa, siunaavat nuoret elämään Jumalan armon varassa. Rippikoulun käyminen antaa oikeuden kirkolliseen vihkimiseen. Konfirmointi antaa oikeuden kummina toimimiseen, ehtoolliselle osallistumiseen itsenäisesti ja ehdokkuuteen kirkollisissa vaaleissa 18-vuotiaana.

alba ja tennarit

vs. seurakuntapastori 4.9.2023 - 5.5.2024
Orimattilan seurakunta

Vs. seurakuntapastorina:

Tervehdys!

Olen Johan Savola. Tehtäväni seurakunnassa on vastata nuorisotyön työalasta sekä rippikoulujen koordinoinnista. Sen lisäksi tykkään tuottaa videoita. Viikkovapaani ovat yleensä maanantai ja tiistai.

Esittelyvideoni on tässä.