Urkukonsertti Orimattilan kirkossa, Markus Malmgren

su 23.7. klo 16.00

Markus Malmgren konsertoi ympäri Suomen tänä kesänä soittaen suomalaista sekä muun muassa ranskalaista romantiikan ajan musiikkia.

Urkuri Markus Malmgren tekee jälleen konserttikiertuetta moottoripyörällä halki Suomen. Tänä kesänä ohjelmisto on ranskalaisväritteinen, mutta sisältää myös Suomi 100 -teeman mukaista musiikkia; konserteissa kuullaan mm. Sibeliuksen Finlandia sekä Oskar Merikannon upean kansallisromanttinen Passacaglia. Matka kulkee Espoon, Karjalohjan, Orimattilan, Viitasaaren ja Kuusamon kautta Turun Musiikkijuhlille, jossa Malmgren veisuuttaa yleisöä yhdessä Hannu Taanilan kanssa reformaation juhlavuoden kunniaksi.

Vapaa pääsy.

Markus Malmgren on esiintynyt solistina ja säestäjänä useimmissa Euroopan maissa sekä USA:ssa ja Kanadassa. Hän on hoitanut urkurin tehtäviä useissa orkestereissa (mm. Radion Sinfoniaorkesteri, Helsingin Kaupunginorkesteri, Tapiola Sinfonietta ja Lohjan Kaupunginorkesteri). Vuosina 1993-2004 Malmgren johti Espoon Motettikuoroa sekä sittemmin perustamaansa MGR-ensembleä, joiden kanssa hän on esittänyt mm. Bachin passiot ja H-mollimessun, Händelin Messias-Oratorion sekä suuren määrän vähemmän tunnettuja renessanssin ja barokin ajan kirkkomusiikkiteoksia, monia niistä ensi kertaa Suomessa. Malmgren on myös tunnettu improvisoinneistaan, joita on kuultu mm. useiden mykkäelokuvien säestyksissä. Hän säestää tarvittaessa perinteiset virret humpaksi, tangoksi ja jenkaksi, mutta sijoittaa myös kirkkourut rock-bändiin, kuten mm. Andrew Lloyd Webberin rock-oopperassa Jesus Christ Superstar. 1990-luvulta lähtien Malmgren toimi yli 10 vuoden ajan Hufvudstadsbladetin musiikkiarvostelijana ja kolumnistina. Yli 20 vuoden ajan Malmgren toimi kanttorina eri pääkaupunkiseudun seurakunnissa. Vuodesta 2004 hän on toiminut Cantores Minores -kuoron konserttiurkurina. Hän on opettaa urkujensoittoa, improvisointia ja kirkkomusiikkia Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa, jossa hän vuonna 2015 suoritti musiikin tohtorin tutkinnon.

Konsertit kesä 2017

25.6. Espoon tuomiokirkko

5.7. Karjalohjan kirkko

23.7. Orimattilan kirkko