Pääsiäisyön messu Orimattilan kirkossa klo 23

la 15.4. klo 23.00

Orimattilan kirkko

Yöstä aamuun, pimeästä valoon, kuolemasta elämään!

Hannu Rantala ja Leena Eskelinen. Ulla ja Svante Arvedson, nokkahuilut. Kirkkoväärteinä Kirsti Laatunen ja Markku Viljanen. Messun jälkeen yöpalaa kirkossa.

Pääsiäisyön messu on pääsiäisjuhlan keskeinen jumalanpalvelus pääsiäisaamun messun rinnalla. Pääsiäisyö ja -aamu muodostivatkin aluksi yhden jumalanpalveluskokonaisuuden. Pääsiäisyön jumalanpalveluksen tarkoitus oli alun perin Herran odottaminen. Ehtoollista vietettiin auringonnousun aikaan. Aurinko on ylösnousseen Herran vertauskuva, ja auringonnousu symboloi hänen kuolleista nousemistaan. Kynttilät, jotka sytytetään pääsiäisyön messussa, kuvaavat nousevaa aurinkoa ja kuoleman pimeyden väistymistä.

Pääsiäisyön jumalanpalveluksen aiheina ovat Vanhan testamentin pääsiäiskertomukset, kasteen muistaminen ja tapahtumat pääsiäisaamuna puutarhahaudalla. Jeesuksen hauta on tyhjä. Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja murtanut näin haudan ja kuoleman kahleet. Me muistamme myös, että kasteessa olemme kuolleet ja nousseet ylös yhdessä Kristuksen kanssa.

Kolehti Kiinan raamattutyöhön Suomen luterilaisen kirkon ja Kiinan kristillisen neuvoston välisen vuonna 2000 solmitun yhteistyösopimuksen toteuttamiseksi.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Orimattilan seurakunta