Marianpäivän messu Orimattilan kirkossa klo 10

su 26.3. klo 10.00

Orimattilan kirkko

"Kirkkoon kun kellot kutsuvat, suo sinne tiemme johtaa." (virrestä 197)

Liturgina Hanna Suominen, Hannu Rantala saarnaa, kanttorina Leena Eskelinen. Kirkkoväärteinä Ulla Lehtiö ja Aulikki Haapaniemi.

Tämän pyhäpäivän aiheena on enkeli Gabrielin ilmestyminen neitsyt Marialle ilmoittamaan Jeesuksen syntymisestä. Tästä tulee myös juhlan nimi eri kielissä (esim. englannin Annunciation). Marian saamassa lupauksessa näkyy Jumalan armon koko rikkaus. Monien Vanhan testamentin henkilöiden tavoin Maria asettuu kokonaan Jumalan käytettäväksi. Hän tekee sen tietoisesti ja ilmaisee oman suostumuksensa: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit."

Vanhastaan kirkko on viettänyt myös Marian käyntipäivää (2.7.). Silloin on muisteltu Marian vierailua Johannes Kastajan äidin Elisabetin luona (Luuk. 1:36-55). Tämä muistopäivä poistui kalenteristamme v. 1772. Mainittu evankeliumi on otettu Marian ilmestyspäivän 2. ja 3. vuosikerran evankeliumiteksteiksi. Vuonna 2017 menossa on toinen vuosikerta.

Kolehti oman seurakunnan kirkkokuorolle.
Messun virret:
50:1,2,6