Suhde solmussa? Apua ja tukea löytyy!

Seurakunnat ympäri maata pitävät yllä perheasian neuvottelukeskuksia. Orimattila kuuluu Lahden seurakuntayhtymän perheasiain neuvottelukeskuksen toimialueeseen. Kirkon perheneuvonta on voimavarojen ja uusien näkökulmien etsimistä parisuhteen ja perheen vaihtuvissa elämäntilanteissa. Palvelut ovat luottamuksellisia ja asiakkaalle maksuttomia. Palvelut koskevat myös kirkkoon kuulumattomia, eikä parisuhteen muoto ole ratkaiseva.

Oman seurakunnan työntekijöiden kanssa voi myös keskustella ihmissuhteisiin liittyvistä asioista. Seurakuntamme työntekijät eivät kuitenkaan ole perheneuvojia.

Monet eri toimijat kirkossa ja yhteiskunnassa tarjoavat ammattiapua perheen ja parisuhteen asioissa sekä parisuhdesolmuissa. Suhdetta kannattaa hoitaa jo ennen solmun syntymistä! Hyviä polunpäitä erityyppisiin tilanteisiin löytyy esimerkiksi seuraavilta sivuilta:

Kataja - Parisuhdekeskus ry

MLL

ME - Mennään eteenpäin

Parisuhteen palikat

Rakkauden roihu - parisuhdeblogit

Samassa veneessä - avioparityö (Kansan Raamattuseura)

Suhdeklinikka

Väestöliitto

Toimivat ihmissuhteet läheisiimme ovat tärkeitä ja lisäävät hyvinvointia. Aina yhdessäolo ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Luottamuksellinen keskustelu ammattilaisen kanssa voi avata myös isompia solmuja. Apua tarjoavat oman seurakunnan lisäksi perheasiain neuvottelukeskukset eri puolilla Suomea.

Ihmissuhteet

Parisuhteen pieniin tai isoihin huoliin kannattaa hakea rohkeasti apua. Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskukset tarjoavat apua eri puolilla Suomea.

Hae apua parisuhdeongelmiin

Fyysinen, henkinen ja seksuaalinen väkivalta on aina rikos. Älä jää asian kanssa yksin, vaan hae nopeasti ja rohkeasti apua.

Myös perheväkivalta on ihmisoikeusrikkomus